Derde plaats voor Denise in eindklassement Wereldbeker

Denise Betsema heeft de Wereldbeker afgesloten met een vijfde plaats in Overijse. In het eindklassement is ze fraai derde geëindigd, na Brand en Alvarado. Fem van Empel finishte vandaag als 12de.

Een valpartij in Hamme zadelde Denise met een pijnlijke knie op. Even vreesde ze zelfs dat ze forfait zou moeten geven voor de slotmanche van de Wereldbeker. Na de verkenning besliste ze toch om het er op te wagen, en dat heeft onze Texelse zich niet beklaagd.

Meer zelfs, de eerste koershelft domineerde ze mee de wedstrijd, samen met wereldkampioene Ceylin del Carmen Alvarado. Maar hun inspanningen leverden geen grote verschillen op. Ook omdat iedereen wel ergens een keertje in de fout ging in de spectaculaire afdalingen.

In de tweede koershelft kreeg Denise het wat lastiger om zich voorin te handhaven. "De knie begon steeds meer op te spelen", vertelde ze achteraf. "Maar je hoort me niet klagen. Natuurlijk is het leuker als je kan meedoen voor winst, maar door de omstandigheden zat er echt niet meer in. Ik ben gestart om mijn podiumplaats in het wereldbekerklassement veilig te stellen. En dat is gelukt."

Denise eindigde in Overijse uiteindelijk vijfde. "Al bij al boven verwachting. Nu nog een weekje goed rusten en goed focussen op het WK van volgende week." Ook Fem trok op het ultrazware parcours op en rond de Tenotsberg goed haar streng. Ondanks haar jonge leeftijd en twee zware wedstrijden op rij, eindigde ze als twaalfde. Later mag u nog een interview met Fem verwachten op onze sociale media.

Uitslag Overijse:
1. Ceylin del Carmen Alvarado
2. Lucinda Brand op 20"
3. Manon Bakker op 21"
5. Denise Betsema op 40"
12. Fem van Empel op 1'40"

Eindstand Wereldbeker:
1. Lucinda Brand (180 punten)
2. Ceylin del Carmen Alvarado (142)
3. Denise Betsema (129)
11. Fem van Empel (60)
21. Laura Verdonschot (30)