Derde plaats voor Eli in glibberig Eeklo

Quinten Hermans won de Ethias Cross in Eeklo. De Limburger pakte zijn eerste seizoenszege voor Toon Aerts en Eli Iserbyt. Laurens Sweeck gaf op na een val.

Corné van Kessel nam de openingsfase voor zijn rekening. Eli en Michael volgden in een eerste achtervolgend groepje, terwijl Laurens na een val helemaal in de achtergrond verdween. Meer zelfs, hij zou iets na halfkoers uit de wedstrijd verdwijnen.

"Het begon met een dom foutje", aldus Laurens. "Ik schoot over mijn pedaal en kwam met mijn voet in het voorwiel terecht, waardoor een aantal spaken kapot was. Een goed resultaat zat er van dan af niet meer in, maar ik wilde de wedstrijd alsnog uitrijden. Een zeurende pijn aan de bil besliste er echter anders over. Ik nam het zekere voor het onzekere en besloot toch maar te stoppen."

Voorin werd Van Kessel opnieuw bijgebeend, waarna met Quinten Hermans een tweede Tormans-pion in de aanval trok. Toon Aerts achtervolgde met Van Kessel in het wiel, maar die kreeg de kloof niet meer gedicht. Ondertussen zakte Michael wat weg, terwijl Eli op zijn beurt oprukte, bij Aerts en Van Kessel kwam aansluiten en nog mee in de achtervolging trok. Maar Hermans terugpakken zat er niet meer in.

Eli werd finaal als derde afgevlagd, Michael als zesde. Ook Toon Vandebosch finishte nog in de top tien. "Gezien mijn eerste helft van de wedstrijd, mag ik tevreden zijn met deze derde plaats", vertelde Eli. "Toen Aerts een kloof had geslagen, legd ik me bij de zaak neer. Ik wilde niet te veel risico's meer nemen."
Waarmee Eli doelde op de slotmanche van de X2O Trofee in Brussel, waar hij zijn leidersplaats moet verdedigen. "Met alle respect, maar dit was een ‘losse’ cross. Naarmate de wedstrijd vorderde, groeide ik wel en dat ervaar ik als zeer positief. Tweede of derde worden maakte vandaag niet zo veel uit voor mij."

Uitslag mannen Eeklo:
1. Quinten Hermans
2. Toon Aerts op 15"
3. Eli Iserbyt op 27"
6. Michael Vanthourenhout op 1'23"
9. Toon Vandebosch op 1'51"
13. Anton Ferdinande op 2'18"
14. Ryan Kamp
23. Witse Meeussen op 4'02"
24. Pim Ronhaar op 4'10"
DNF: Laurens Sweeck

Foto's: © Photopress