EK-brons voor Fem van Empel na inhaalrace

Fem van Empel mocht op het EK voor het eerst dit jaar in haar regenboogtrui van start. Die bracht haar niet meteen geluk. Door een schakelprobleem moest ze vanuit laatste positie aan haar wedstrijd beginnen. Dat ze dan toch nog een medaille pakt, is ferm. "Ik ben er ook ontzettend blij mee", glunderde ze achteraf.

"Balen was het ", vertelde Fem achteraf. "Op de klim ging mijn versnellingsapparaat in veiligheidsmodus en sprong naar mijn grootste verzet. Zo verzeilde ik helemaal achterin. Ik heb zeker het kopje niet laten hangen, maar ik moest uiteraard achtervolgen."

Intussen had Shirin van Anrooij de wedstrijd in handen genomen, mede door een val van Puck Pieterse. Die laatste ging nog in de tegenaanval, maar ze beet de tanen stuk op haar landgenote. Van Anrooij hield haar voorsprong netjes vast en pakte de sterrentrui.

Achter dat duo ontspon zich een mooie strijd voor het brons tussen de uit de achtergrond teruggekomen Fem en de Française Line Burquier. Fem reed tactisch best een sterke wedstrijd en kon in de slotfase Burquier achter zich laten. Goed voor plaats drie op een minuutje van Van Anrooij.

"Hier ben ik toch blij mee", glunderde Fem. "Ik kende moeilijke weken door een ongevalletje en een opkomende verkoudheid. Maar het gaat steeds beter. Dat belooft wel voor de volgende weken. Het was vandaag trouwens ook genieten met de regenboogtrui aan. Jammer dat dit alleen op EK en NK mag."

Uitslag EK Vrouwen U23 (32 dlnrs)
1. Shirin van Anrooij
2. Puck Pieterse op 17"
3. Fem van Empel op 1'03"