EK U23: Alleen brute pech houden Toon en Ryan van het podium

De Fransman Mickaël Crispin kroonde zich in Silvelle tot Europees beloftenkampioen. Maar dat had net zo goed Toon Vandebosch kunnen zijn. Of Ryan Kamp. Onze beide U23-renners waren top, maar kenden pech in de finale. Vooral Toon was na afloop ontroostbaar.

Halfkoers leek de beslissing gevallen. Antoine Benoist, Mickaël Crispin, Toon Vandebosch en Ryan Kamp hadden zich afgezonderd van de rest van het deelnemersveld. Alleen Timo Kielich kon nog aansluiten. Onder hun vijven zouden ze uitmaken wie een kwartiertje later de prestigieuze sterrentrui zou aantrekken. En zowel Toon als Ryan hadden er goede moed op.

"Ik was gekomen om te winnen en ik voelde me goed", aldus Ryan achteraf. Toon vertelde zowat hetzelfde. "Ik durf niet zeggen dat ik de allersterkste in koers was, maar ik was zeker een van de beste. Het podium of zelfs de titel zat er zeker nog in."

Ryan: "Helemaal uit het ritme"
Tot... het fout liep. Eerst bij Ryan, op anderhalve ronde van het einde. "Een strook waar maar één spoor op het parcours was, dicht bij de afsluiting. Maar stonden dus mensen die helemaal de koers niet volgden. Plots schoten een paar handen vooruit en duwden me bijna letterlijk van de fiets. Ik kwam onzacht op de knie terecht. Die bloedt nog steeds, trouwens. Maar erger was dat ik helemaal uit het ritme was."

Toon bleef wel voorin, maar ook hij kwam ten val. "Plots geraakte mijn voorwiel vast in een spoor en ik ging  over kop. Mijn eigen schuld natuurlijk. Dit is echt balen, want ik had het gevoel dat ik de wedstrijd onder controle had." De jongste van de Vandebosch-broers zag het podium wegrijden. Meer dan plaats vier zat er niet meer in.

Toon: "Hopelijk en ik nu helemaal terug"
"Dit is echt balen. Mijn zomer was een ramp. Al wat fout kon lopen, liep fout. Door klierkoorts zag ik mijn hele voorbereiding in rook opgaan. Maar ondertussen ben ik stilaan weer op niveau. Dit had zo mooi kunnen zijn. Ach, ik zal me maar optrekken aan het goede gevoel vandaag. Hopelijk ben ik nu helemaal weer terug."

Ook Ryan Kamp foeterde. Hij zou uiteindelijk pas achtste finishen. "Eerlijk? Ik kon me niet meer opladen om in de laatste hectometers nog te sprinten voor plaats vijf of zes. Ik was gekomen om te winnen. Dan maakt het niets uit of ik vijfde of achtste word. Dit is een echte baaldag."

Uitslag EK U23:
1. Mickaël Crispin
2. Timo Kielich op 8"
3. Antoine Benoist op 9"
4. Toon Vandebosch op 26"
8. Ryan Kamp op 53"
10. Jarno Bellens op 1'03"
19. Tomas Kopecky op 2'47"