Eli dendert naar derde wereldbekerzege én -trui

De wit-rode wereldbekerleiderstrui zit nog iets steviger om de schouders van Eli Iserbyt. In het Zwitserse Bern denderde hij net als in de Amerikaanse openingsmanches dominant naar een solozege. Michael Vanthourenhout maakte het af met een derde plaats.

Veel volk, veel sfeer en een zonnige nazomerdag: het Zwitserse Bern had zondag alles om er een geslaagde crossdag van te maken. En dat deden onze renners van Pauwels Sauzen - Bingoal met succes. Nadat Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout in de eerste wedstrijdhelft de wedstrijd kleurden in een groep van een vijftal renners, maakte Eli in deel 2 autoritair het verschil. In de strijd met een groep renners van Telenet - Baloise haalde Michael toch nog het podium. En, zoals attente kijkers én ploegleider Gianni Meersman opmerkten: zo kregen we hetzelfde podium als in de vorige manche in Waterloo.

Aan de finish was het Eli nochtans niet helemaal duidelijk dat zijn wedstrijd erop zat: hij had op nóg een rondje cross gerekend. "Ik hoorde bij het ingaan van mijn laatste ronde geen bel, en er stond dat we nog twee ronden te gaan hadden. Toen ik aan het einde van die ronde de finishbaan opdraaide, stond er nog een ronde aangeduid. Eigenlijk nam ik de ronde ervoor zelfs nog wat gas terug, zodat ik ook die laatste ronde nog tempo zou kunnen rijden. Maar toen zag ik die fotografen staan, ook al dacht ik terug aan het WK van Toupalik en twijfelde ik daarom. Jammer, eigenlijk."

Eli ging in de openingsronden bewust nog niet voor de rest uitrijden. "Maar ik zat ook niet echt in de flow. Ik had ook een paar keer gewisseld voor mijn bandendruk. Dat ik dat kan, is eigenlijk een beetje een teken dat ik overschot heb. Vanaf halfkoers heb ik de gas opengedraaid. En dat is wel genoeg denk ik: ik moet niet te zot doen en altijd van in het begin op kop gaan rijden. Ook al was er enorm veel sfeer en veel volk. Hopelijk mogen we hier in Zwitserland nog meer wedstrijden rijden."

In de stand van de Wereldbeker heeft Eli nu 240 punten. Dat zijn er 30 meer dan eerste achtervolger Aerts. Michael is derde in de stand. Wat de daguitslag betreft: ook Laurens Sweeck (achtste ondanks nieuwe schoenproblemen) en Daan Soete (tiende) haalden de top tien van Bern. Al onze anderen waren goed voor top twintig! Bij de vrouwen finishte Laura Verdonschot als tiende en Maud Kaptheijns als zestiende.

Uitslag mannen:

1. Eli Iserbyt in 1u01'26"
2. Toon Aerts op 35"
3. Michael Vanthourenhout 44"

8. Laurens Sweeck 1'20"
10. Daan Soete 1'38"
15. Dieter Vanthourenhout 2'24"
16. Jens Adams 2'37"
17. Diether Sweeck 2'52"

Uitslag vrouwen:

1. Annemarie Worst (Ned) in 45'27"
2. Ceylin Alvarado (Ned) op 33"