Eli domineert, maar ook Michael, Laurens, Toon en Ryan op dreef

Eli Iserbyt heeft zijn BK-kater doorgespoeld met een klinkende zege in de voorlaatste manche van de Wereldbeker. In Flamanville was hij outstanding. Ook Michael Vanthourenhout (derde), Laurens Sweeck (vierde) en Toon Vandebosch deden het prima, net als Ryan Kamp trouwens, die tweede werd in de beloftenwedstrijd.

Mooi beeld in de openingsfase van de wedstrijd. Met Toon, Laurens, Michael en Eli reed zowaar een klavertje vier van Pauwels Sauzen-Bingoal in de spits van de koers. Corné van Kessel en Toon Aerts klampten aan. Toen Aerts doorschoof, vond Eli het moment gekomen om het tempo de hoogte in te jagen. Meteen het begin van een lange solo.

Wat volgde was een demonstratie van onze kopman om u tegen te zeggen. Eli reed net geen minuut weg van de rest van het pak. Michael deed nog een gooi naar plaats twee, maar een plotse regenbui gooide roet in het eten. Aerts' bandenkeuze bleek op dat moment beter dan die van Michael en besliste de strijd voor de podiumplaatsen in zijn nadeel. Michael werd wel fraai derde, terwijl Laurens zijn goede BK-vorm bevestigde met een vierde plek. Toon werd achtste.

Voor Eli was het zijn dertiende zege van het seizoen, zijn zesde in de Wereldbeker. "En mijn tiende WB-zege als prof", vult Eli graag aan. "En mijn dertigste profzege. Het is een mooie dag voor mij. Niet onbelangrijk was de aanwezigheid van het publiek, hier in Frankrijk. Het gaf me extra vleugels."

Het is ook een overwinning die goed is voor het kopje, vertelde hij nog. "Zeker na het BK. Ik wist dat ik niet slecht was, maar nu heb ik echt weer het goede gevoel te pakken. Ik ben op goede weg riching het WK."

Ook Michael was tevreden met zijn podiumplaats. "Toen Eli ver genoeg weg was, focuste ik op de tweede plaats, maar toen het begon te regenen en ik niet snel genoeg wisselde naar rhino's, zette Toon me onder druk. Het verlies dat ik toen opliep, heb ik in de slotronde niet meer kunnen goedmaken. Zo was de derde plek het hoogst haalbare.

Ook Ryan op weg naar topvorm richting WK
Bij de beloften zette onze Europese kampioen Ryan Kamp een knappe prestatie neer. De zege ging naar Belgisch kampioen Emiel Verstrynghe, maar op twee weken van het WK in Fayetteville was de tweede plek toch een opsteker voor Ryan.

"Het was een pittig en spannend crossje", vertelde hij na de podiumceremonie. "Dat ik kon meedoen voor de zege voelt goed. Na mijn coronabesmeting was ik voor het eerst echt in strijd voor winst tot diep in de finale. Dat is toch kicken en een extra motivatie voor wat nog komt. Ik rijd zondag nog Hoogerheide bij de profs, daarna reizen we af naar de VS. Ik heb nu al zin in het WK."

Foto's: © Photopress.be