Eli en Fem klimmen naar winst in Beringen

Na de openingscross in Kruibeke hebben we ook de tweede profveldrit van het seizoen gedomineerd: in de Exact Cross van Beringen klommen een sterke Eli Iserbyt en Fem van Empel naar de overwinning.

Nadat ze in Kruibeke met een lange solo had uitgepakt, haalde Fem in de veeleisende cross op de be-MINE-site een ander wapen boven: haar vlijmsnelle sprint. Fem veroverde na een felbevochten finale de overwinning in een spurt tegen Europees kampioene Lucinda Brand, en dat ondanks materiaalpech in de eerste wedstrijdhelft. Denise Betsema maakte net als in Kruibeke het feest voor onze ploeg compleet met de derde plaats, na een sterke wedstrijd aan het front. Jonge talenten Leonie Bentveld en Shanyl De Schoesitter werden 14e en 17e.

Na zijn overwinning van vorige week in Kruibeke trok Michael Vanthourenhout ook in Beringen in de eerste wedstrijdhelft ten aanval. Halfweg cross ging ploegmaat Eli Iserbyt op en over Michael, waarna Eli solo en met geruststellende voorsprong naar zijn eerste seizoenszege denderde. Na een duel met Europees kampioen Lars van der Haar pakte Michael zelf nog de tweede plek. Kudos ook voor belofte Witse Meeussen, die tussen de profs naar een knappe vijfde plek klom. Ryan Kamp werd achtste, Lorenzo Masciarelli en Lukas Vanderlinden kenden pech.

Fem van Empel: “Ik heb afgezien, vandaag. Ik had voor de start wat maagproblemen. ‘Laat ik er het beste van maken’, dacht ik. Maar na een goeie start liet ik me ook wat naar achter drummen. Het ging wat fout, in het begin. Ik wist echter dat de koers lang was, en dat je jezelf hier heel snel kan opblazen. Dus heb ik rustig afgewacht. Lucinda is ook een renster die je nooit mag afschrijven. Ik wist dat het lastig zou worden, tegen haar, maar ben blij dat ik heb kunnen winnen.”

Eli Iserbyt: “Dat Michael net als ik de goeie benen had, was ideaal. Zo konden we wat druk zetten. Ik voelde dat Lars in de achtervolging niet de benen had om het dicht te rijden. Dus leek het me ideaal om met twee door te gaan. Uiteindelijk heb ik daarna de hele tijd mijn eigen tempo gereden. Ik had redelijk goeie benen, vandaag (lacht). Tijdens het klimmen vond ik de seconden die ik wou vinden. En ook mijn afdalingen gingen vlot, vond ik. Beter dan de vorige jaren. Op een goeie dag gaat alles wat vlotter.”

Uitslagen Exact Cross Beringen

Mannen: