Eli en Fem knallen naar wereldbekerwinst in Waterloo

We keerden zonder nederlaag terug uit Waterloo: in de Amerikaanse openingsmanche voor de Wereldbeker knalden zowel Eli Iserbyt als Fem van Empel naar een nieuwe overwinning én de eerste wereldbekertruien. Op naar Fayetteville!

Na twee overwinningen in de Vlaamse voorbereidingswedstrijden kwam Fem van Empel als topfavoriete aan de start in de openingsmanche van de Wereldbeker in het Amerikaanse Waterloo, en ze maakte die rol ook waar. Na een blitzstart maakte ze het uiteindelijk af in de slotronde, waarin ze eerst afrekende met een taaie Lucinda Brand, en daarna sneller sprintte dan Ceylin Alvarado. Ook Denise Betsema reed een hele cross aan het front. Na enkele aanvalspogingen finishte ze deze keer helaas net naast het podium, als vierde.

Eli Iserbyt liet er in Waterloo geen twijfel over bestaan hoe gemotiveerd hij is om zijn eindzege in de Wereldbeker van vorig seizoen proberen over te doen. Al in de openingsronde ging hij resoluut naar de leiding. Eli reed uiteindelijk van ronde 2 tot ronde laatst op zijn eentje aan de leiding, alle druk van achteruit weerhoudend, op weg naar zijn tweede zege van het seizoen. Na mooi afstoppingswerk eerder in de wedstrijd viel Michael Vanthourenhout met een vierde plek net naast het podium.

Eli Iserbyt: “Ik had er zin in van bij het begin. Ik had een mooi tempo, en vond het goed om alleen op kop te rijden: als je in het peloton op kop reed, zette je toch maar de rest in een zetel. Ik sloeg een kloof, ging full gas, maar Laurens Sweeck hield de druk op de ketel. Ik moest blijven gaan tot het einde, maar ik ben blij met mijn overwinning en met mijn vorm. De voorbije weken had ik nog een beetje moeite, maar ik denk dat dat nu wel voorbij is. Ik ben blij dat mijn lichaam weer 110 procent voelt.”

Fem van Empel: “Eén woord: wauw. Ik heb mijn doel behaald, en dat voelt fantastisch. Ik deed alles zoals ik het had gepland. Al had Lucinda hetzelfde plan als ik: in de laatste halve ronde versnellen. Zo werd het een gevecht naar de laatste bocht. De laatste ronde was één lange sprint. De langste sprint die ik ooit heb gedaan, denk ik. Het was een investering om naar de VS te komen, maar dat ik het hier bij de eerste Wereldbeker meteen afmaak, is alleen maar mooi.”

Uitslagen Wereldbeker Waterloo (VSt)

Mannen:
1. Eli Iserbyt
2. Laurens Sweeck op 0:32
3. Lars van der Haar (Ned) 1:18
4. Michael Vanthourenhout 1:21

Vrouwen:
1. Fem van Empel (Ned)
2. Ceylin Alvarado (Ned) z.t.
3. Lucinda Brand (Ned) op 0:09
4. Denise Betsema (Ned) 0:11