Eli en Michael op 2 en 4 in epische GP Mario De Clercq

Een oercross zoals in de tijd van toen: modderliefhebbers konden zaterdag hun geluk niet op tijdens de GP Mario De Clercq in Ronse-Kluisbergen, de vierde manche van de DVV Verzekeringen Trofee. Reken daarbij Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout, uiteindelijk tweede en vierde.

Mathieu van der Poel won voor het eerst sinds lang niet, Belgisch kampioen Toon Aerts wel. Eli Iserbyt kon - ondanks een voedselvergiftiging eerder deze week - in de openingsronden een tijd met de Kempenaar concurreren, maar moest nadien toch zijn meerdere erkennen. In de tweede wedstrijdhelft kon hij wel nog op en over Mathieu van der Poel naar de tweede plaats in de wedstrijd gaan. In de stand van de DVV Verzekeringen Trofee behoudt hij de leiding, met 1’45” voor op Aerts.

De voorbereiding op Ronse was verre van optimaal voor Eli: “Dinsdagavond heb ik iets slechts gegeten tijdens mijn stage in Spanje. Ik heb toen de hele nacht overgegeven, voelde me woensdag en donderdag ook nog heel slecht, en kon gisteren amper drie kwartier op de rollen rijden. Al bij al mag ik vandaag dus niet klagen. Ik vond het zelfs verrassend dat ik nog meedeed vooraan. Jammer dat ik net nu geen perfecte week heb gehad. Dit soort parcoursen vind ik heel leuk en liggen me voor honderd procent. Het was naar het einde toe kruipen, elk op zijn tempo, met aan het eind de beste die won.”

Michael Vanthourenhout leek drie kwartier lang niet echt in de wedstrijd te zitten, maar met een ijzersterke finale kwam hij in de slotronde ei zo na nog Van der Poel van het dagpodium drummen. Michael is momenteel derde in het tijdsklassement, goed drie minuten na Eli. “Ik voelde me in de beginfase niet echt goed. Misschien omdat ik al een tijdje niet gecrost had. Maar naar het einde kwam ik er weer door, en dat geeft me vertrouwen voor de volgende crossen. Ik ben wel content, ook omdat ik nog een goeie laatste ronde kon rijden. Het ging er vooral om vandaag het goeie gevoel terug te krijgen”, pufte Michael uit na zijn wedstrijd.

Onze andere eliterenners konden in Ronse geen gensters slaan. Laurens Sweeck (die vrijdag zijn opa verloor), een zieke Daan Soete en Maud Kaptheijns kwamen niet aan de start. Diether Sweeck trok naar het Tsjechische Unicov, en niet zonder succes: hij eerde er opa Alfons met een overwinning.

Uitslag Ronse:

Mannen-elite:
1. Toon Aerts
2. Eli Iserbyt op 1’30”
4. Michael Vanthourenhout 2’18”
13. Yannick Peeters 6’37”
Opgave: Jens Adams en Dieter Vanthourenhout

Vrouwen:
1. Ceylin Alvarado (Ned)
11. Laura Verdonschot op 4’32”
21. Jolien Verschueren

(foto's Photopress.be)