Eli in de wolken met winst in Koksijde: 'Droom die uitkomt'

Straffe stoot van Eli Iserbyt in de wereldbekermanche in Koksijde. Onze kopman pakte er vandaag een van zijn mooiste zeges uit zijn carrière. "Een kinderdroom die uitkomt", noemde hij het zelf. Laurens Sweeck zorgde voor een een-tweetje.

Als we al dachten dat Eli een kwetsbare plek had, dan wel wel in het zand. Maar daar maakte hij in de Duinencross komaf mee. Eli controleerde van meet af aan mee de wedstrijd. In de beginfase in een groepje met Toon Aerts, Quinten Hermans, Vincent Baestaens en Lars van der Haar, in de tweede koershelft met Aerts, Hermans en Laurens. En in de finale in zijn eentje. Net als 24 uur eerder in Merksplas trok hij in de slotronde een de aanval en die inspanning hield hij vol tot op de streep.

Elfde zege voor Eli, die zijn voorsprong in de tussenstand van de Wereldbeker verder uitbouwt. Maar de vreugde was vooral voor het binnenrijven van een van de mooiste klassiekers die de veldritwereld rijk is. "Dit is een droom die uitkomt. Ik kom al naar Koksijde sinds mijn achtste. Mijn ouders bezitten hier een appartementje. Ooit wilde ik deze cross winnen. Fantastisch dat dit vandaag gebeurd is. Nu kan ik op pensioen, mijn leven is compleet", grapte hij.

Eli zijn zandtechniek is grondig geëvolueerd, maar daarnaast teert hij uiteraard op een uitstekende conditie. "Dat is inderdaad de sleutel van deze zege. Meer dan mjin zandkunsten, al heb ik daar ook hard aan gewerkt. Nu hopen dat ik deze conditie nog een paar weken kan volhouden."

Laurens: "Tevreden van het weekend"
Net als in Merksplas mocht ook Laurens Sweeck mee op het podium. Na een val in het begin van de koers viel hij terug naar plek tien en pas in de tweede helft van de wedstrijd kwam hij helemaal voorin. Eli was te sterk, maar Laurens toonde zich achter Eli wel the best of the rest

"Door die val - het was gladder dan ik had ingeschat - was ik op achtervolgen aangewezen. Ik schoof goed op, maar niet goed genoeg om aan de kop te komen. Ik reed nochtans goed in het zand, maar kon me moeilijk positioneren tijdens de tussenstukken. Maar je hoort me niet klagen, ik ben tevreden van het voorbije weekend."

Ook onze jongeren deden het goed. Anton en Toon hielden zich drie kwartier lang op in de top tien, al moesten ze in de slotfase wat gas terugnemen. Ze eindigden wel meer dan verdienstelijk 11de en 12de. Ryan legde beslag op plek 17.

In de voorafgaande beloftenwedstrijd (geen Wereldbeker!) werd Witse Meeussen vijfde, en daar was hij zichtbaar niet helemaal tevreden mee. "Ik deed lange tijd mee voor winst, maar in de slotfase viel ik jammer genoeg terug."

Uitslag Wereldbeker Koksijde Elite:
1. Eli Iserbyt
2. Laurens Sweeck