Eli Iserbyt viert heel gelukkig nieuwjaar in Baal

We hebben onze start van het nieuwe jaar niet gemist: Eli Iserbyt knalde op de traditionele nieuwjaarscross van Baal naar de zege van de heropstanding. Michael Vanthourenhout (2e) deelde mee in de feestvreugde.

Een nieuw jaar start traditioneel met een fris nieuw truitje in de Grote Prijs Sven Nys in Baal, en dat was in 2023 niet anders. Wereldkampioen Tom Pidcock leek op papier onze taaiste concurrent te gaan worden, en dat gebeurde ook: de Brit reed een groot deel van de wedstrijd aan de leiding, terwijl Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout in de achtervolging wel de druk hoog wisten te houden. Aan het eind ging Pidcock in de fout en namen wij de overhand: na ruim twee maand vol pech kon Eli eindelijk nog eens een overwinning vieren, mede met dank aan Michael, die nog knap tweede werd.

Eli Iserbyt: “Ik moet mijn entourage bedanken, de ploeg, iedereen die in mij is blijven geloven. En ook Michael: hij heeft me vandaag in de laatste ronde echt nog opgepept om er nog extra voor te gaan. De voorbije twee maand waren echt niet gemakkelijk. Het was een dun koordje tussen het seizoen stopzetten of toch doorgaan. Ik leefde iedere dag met pijn. Ik stond ermee op, en ging ermee slapen. Maar ik voel me nu terug beter en beter. En dit doet heel veel deugd. Dit is een belangrijke overwinning voor me.”

Bij de vrouwen kraakte Denise Betsema helaas harde noten in Baal, maar toch wist ze de schade te beperken: vierde in de daguitslag, en nog steeds stevig aan de leiding in het klassement van de X2O Badkamers Trofee. Eli voert het mannenklassement van dat regelmatigheidscriterium aan met een meer dan aardige voorsprong. Er zijn nog vijf manches te gaan in de X2O Trofee.

Uitslagen X2O Trofee Baal:

Mannen:
1. Eli Iserbyt
2. Michael Vanthourenhout op 0:11
3. Tom Pidcock (GBr) 1:02

Vrouwen:
1. Fem van Empel (Ned)
2. Lucinda Brand (Ned) op 2:00
3. Ceylin Alvarado (Ned) 2:27
4. Denise Betsema (Ned) 3:12

Mannen U23:
1. David Haverdings (Ned)