Eli klimt naar tweede zege in Beringen

Twee op twee voor Eli Iserbyt: een week na de Ethias Cross in Lokeren schreef onze Europese kampioen ook die van Beringen op zijn naam. Op een bergop én bergaf bijzonder veeleisende omloop haalde hij het solo.

Eli, Michael Vanthourenhout en Laurens Sweeck: onze drie leiders waren allemaal op de afspraak op de mijnterril van Beringen, met drie in een kopgroep van vier. Op een omloop die veel materiaalpech eiste, viel Michael helaas uiteindelijk ook uit. Laurens haalde op een erg ‘on-Laurens’ parcours een fraaie vierde plaats uit de brand, en reed nadien nog de 35 kilometer lange rit naar huis op de fiets, bij wijze van extra training.

Maar Eli, die trok uiteindelijk dus aan het langste eind. Na een lekke band van uitdager Toon Aerts hield onze West-Vlaming fluks de terugkerende Lars van der Haar af. Conclusie van onze winnaar? “Laurens bewijst met zijn koers op dit parcours dat hij heel goed is, Lars ook, Michael en Toon ook, maar zij hadden pech. Ik denk dat we met een man of vijf-zes op een heel hoog niveau aan het rijden zijn, maar ik denk dat ik vooral tactisch de perfecte wedstrijd heb gereden.”

Die tactiek van Eli, die bestond uit toeslaan in de tweede helft: “Ik besliste voor het eerste deel van de wedstrijd dat ik zou volgen. Ook toen Toon het tempo begon op te drijven. Mijn koers startte pas na halfweg echt, al ging het zeker niet vanzelf. Vooral niet in de afdalingen, waar ik telkens wat uit mijn ritme geraakte. Ik moest telkens net wat over de limiet gaan om er weer bij te komen. Maar dat wist ik vooraf: die afdalingen hier, dat is mijn zwakste punt. Los grind is niet mijn ding.”

Belofte Witse Meeussen verraste in positieve zin met een zevende plaats, na een rijtje gerenommeerde profs. Daarmee was hij de beste U23-renner. Toon Vandebosch en Ryan Kamp sprintten na een pechvolle dag voor een plekje in de top tien, waarbij Toon aan het langste eind trok.

Uitslag Ethias Cross Beringen mannen:

1. Eli Iserbyt
2. Lars van der Haar (Ned) op 11”
3. Daan Soete 31”
4. Laurens Sweeck 48”
7. Witse Meeussen 2’58”
10. Toon Vandebosch 4’22”
11. Ryan Kamp (Ned)
19. Lorenzo Masciarelli (Ita)
Opgave: Michael Vanthourenhout

(foto's Photopress.be)