Eli, Laurens en Michael kleuren EK en worden 2de, 3de en 4de

Mathieu van der Poel is voor de derde keer op rij Europees kampioen. Maar VdP heeft het niet cadeau gekregen en daar waren vooral Eli en Michael verantwoordelijk voor. Uiteindelijk moesten ze toch buiten. Eli pakte zilver, een teruggekeerde Laurens haalde nog brons en een moegestreden Michael viel net naast het podium.

Met z'n drieën zonderden ze zich vrij snel af. Michael Vanthourenhout, Eli Iserbyt en Mathieu van der Poel. Om beurten  probeerden Eli en Michael wel een keertje om aan te vallen, maar de Nederlandse alleskunner gaf geen krimp. Af en toe ging het tempo er even uit, en dat zorgde ervoor dat de kopgroep opnieuw aandikte tot een zevental. Eerst kwam Quinten Hermans terug, vervolgens Toon Aerts en uiteindelijk ook nog Laurens Sweeck en zelfs even Lars van der Haar.

Maar ook met vijf Belgen voorin lukte het niet om Van der Poel de nederlaag  aan te smeren. Op het einde van de voorlaatste ronde was het de Nederlander zelf die een versnelling plaatste. Eli was de enige die nog in staat was zijn aanval te beantwoorden. Maar in de laatste kilometer moest hij toch een gaatje toestaan. Van der Poel triomfeerde na een uur wedstrijd met een minieme voorsprong van drie seconden op Eli, die het zilver pakte.

Laurens gaf uiteindelijk twintig seconden toe, weliswaar nog goed voor brons, terwijl Michael moegestreden als vierde werd afgevlagd. Daan Soete eindigde als dertiende.
"In de eerste koershelft heb ik geprobeerd om Mathieu aan te vallen", vertelt Eli. "Maar zijn basistempo ligt hoog. Ik had toen snel begrepen dat ik moest wachten op zijn versnelling. Die kwam er bij het ingaan van de slotrond. Ik heb zo lang mogelijk aangeklampt, maar ik was net niet goed genoeg om dat tot in de laatste rechte lijn te doen. Jammer, natuurlijk."

Dat hij zich beter voelde dan een week geleden in Ruddervoorde, vertelde Eli erbij. "Ik reed betere lijnen, had een beter gevoel op de fiets, ik was ook technisch iets sterker dan vorige week. Toch volstond het niet om hem te kloppen. Maar ik denk wel dat we ons best gedaan hebben en dat het een mooi EK is geworden."

Laurens Sweeck was tevreden met het brons. "In het begin was ik op achtervolgen aangewezen, maar dat was deels ook bewust om mezelf niet voorbij te rijden. Daarna kwam ik opnieuw in koers en ik denk dat ik zelfs de benen had om te winnen. Helaas maakte ik in de laatste twee ronden iets te veel foutjes. Zo kwam ik nog ten val en sukkelde ik een paar keer in een van de greppeltjes. Soms wil je dingen te rap doen en maak je een misstap."

Of er in team dan niets aan Mathieu te doen was? "Moeilijk, denk ik. In de finale was het duidelijk dat hij nog een versnelling in huis had. En in de cross is het sowieso al niet gemakkelijk om dat ploegenspel te spelen. Je kan wel om beurten aanvallen, maar uiteindelijk wint de sterkste toch."

Uitslag EK Elite:
1. Mathieu van der Poel
2. Eli Iserbyt op 3"
3. Laurens Sweeck op 20"
4. Michael Vanthourenhout op 24"
13. Daan Soete op 1'57"