Eli primus in Wereldbeker Iowa, Daan derde

De openingsmanche van de Wereldbeker veldrijden is een groot succes geworden voor Pauwels Sauzen-Bingoal. In Iowa City pakte Eli Iserbyt zijn eerste zege bij de elite.  Meteen een om in te kaderen. Hij krijgt er de leiderstrui in het meest prestigieuze regelmatigheidscriterium bovenop.

Jens Adams opende met de kopstart, daar in de States. Met ook Eli Iserbyt, Daan Soete en Michael Vanthourenhout in de voorste gelederen, was de openingsronde veelbelovend. En na een kwart wedstrijd zag het er collectief zowaar nog beter uit, toen ook Laurens Sweeck voorin zijn opwachting maakte.

Jens zakte daarna wat weg, maar toen een kopgroep van zeven ontstond,  waren we met vier man vertegenwoordigd: Eli, Laurens, Michael en Daan, in het gezelschap van Toon Aerts, Quinten Hermans en Gianni Vermeersch.

Aerts onder druk
Maar in de tweede koershelft bleken Eli en Toon Aerts er bovenuit te steken. En toen ze iets na half koers op een van de beklimmingen van Mount Krumpit als enige op de fiets bleven, sloegen de twee een definitieve kloof.

Na 45 minuten wedstrijd zette Eli de Belgische kampioen steeds meer onder druk, tot die kraakte. Drie seconden werden er vijf, vijf werden er tien. Wat onze dubbele beloftenwereldkampioen restte, was nog een kwartier standhouden. En dat deed hij met verve, om op amper 21-jarige leeftijd zijn allereerste profzege  te boeken. En dat is dus meteen eentje die kan tellen.

Eli: "Dacht lange tijd dat Toon de betere was"
Aerts strandde uiteindelijk op bijna een minuut. Nog wat later sprintte Daan Soete iets sneller dan Gianni Vermeersch en pakte zo de derde podiumplaats. Laurens Sweeck werd vijfde. Een ontgoochelde Michael Vanthourenhout liet zich in extremis de zesde plaats afsnoepen van Lars van der Haar, maar met vier renners in de top zeven hebben we het net als in Eeklo ook collectief fantastisch gedaan.

"Vorige week in Eeklo liep het al heel goed, maar vandaag ging het nog een stuk beter", glunderde Eli in een eerste reactie. "Eerlijk? Ik dacht lange tijd dat Toon Aerts de betere van ons twee was, maar plots had ik toch een gaatje. Hij viel wat stil, terwijl ik mijn tempo kon aanhouden. Zo maakte ik het verschil."

"Dat ik volgende week in Waterloo met de leiderstrui van start kan, dringt nog niet echt door, maar ik ben daar uiteraard bijzonder tevreden mee. Ik heb een hele zomer hard gewerkt en de komst van Laurens en co heeft er toe bijgedragen dat we ons niveau allemaal hebben opgekrikt. Geweldig om daar in dit seizoensbegin de vruchten van te plukken."

Daan: "Nu verder acclimatiseren"
Ook Daan  Soete was tevreden met zijn podiumplaats. "Jammer dat ik in het midden van de wedstrijd een dipje kende. Ik moest even gas terugnemen en mijn eigen tempo rijden. Zoniet had ik in de slotfase die laatste inspanning niet meer kunnen leveren. De hitte en de hoge vochtigheidsgraad maakten het vandaag loodzwaar. De volgende dagen zullen we goed kunnen gebruiken om verder te acclimatiseren richting de tweede wedstrijd in Waterloo."

Uitslag:
1. Eli Iserbyt  in 1u 05' 27"
2. Toon Aerts op 54"
3. Daan Soete op 1'00"

5. Laurens Sweeck op 1'01"
7. Michael Vanthourenhout op 1'25"
11. Jens Adams op 2'13"
13. Diether Sweeck op 3'07"

Foto's: ©Photopress.be