Eli schittert ook in de Kruibeekse polders

Er komt voorlopig geen einde aan het sprookje van Pauwels Sauzen-Bingoal. Ook in de Ethias Cross van Kruibeke trokken we aan het langste eind. Zesde tv-cross van het seizoen, zesde zege. Met dank aan Eli Iserbyt. Maar net zo ferm was de vierde plaats van Michael Vanthourenhout, die na een tuimelperte goed terugvocht. Jens Adams maakte de top vijf vol.

Net als de voorbije weken dicteerden Pauwels Sauzen-Bingoal en Telenet-Baloise de wet in de aanvangsfase. De enige die zich daar een tijdlang tussen kon nestelen, was Tom Pidcock, die in Kruibeke zijn comeback in het veld maakte na een succesvolle wegcampagne.

Maar al snel bleken Eli Iserbyt, Michael Vanthourenhout en Toon Aerts een maatje te sterk voor de rest. Tot plots Michael een inschattingsfout maakte en hard ten val kwam. Gelukkig viel de schade mee: hij kon zijn wedstrijd verderzetten en knokte zich vanuit verloren positie toch nog een weg naar een topvijfplaats.

"Ben diep moeten gaan"
Maar helemaal aan de kop van de koers bleven Eli en Toon Aerts de plak zwaaien. Tot - net voor half koers - de Belgische kampioen kraakte onder het stevige tempo die onze West-Vlaming hem oplegde. Eli breidde zijn voorsprong steeds verder uit en ging de voorlaatste ronde in met een bonus van meer dan twintig seconden. Die zou hij in de finale gemakkelijk vasthouden.

"Ik heb vandaag zelf de schifting gemaakt en - met ook nog Michael voorin - zag het er goed uit voor de ploeg. Maar toen viel Michael letterlijk weg en moest ik natuurlijk van Toon Aerts zien af te geraken. Dat is gelukt, maar ik moet bekennen dat ik diep ben moeten gaan. Toch is het duidelijk dat die prestaties in de Verenigde Staten mij een boost hebben gegeven. Al is het relatief, natuurlijk. Binnen een paar weken komt er ene Mathieu van der Poel bij.  Al hoop ik stiekem hem toch een tijdje te kunnen volgen."

Michael Vanthourenhout werd dus nog knap vierde, terwijl ook Jens Adams de top vijf haalde. Zo mogen we opnieuw spreken van een compleet teamsucces. Bij de dames geen Laura Verdonschot of Maud Kaptheijns in Kruibeke. Wel van de partij, Jolien Verschueren. Zij werd als 37ste afgevlagd.

Uitslag:
Elite heren
1. Eli Iserbyt
2. Toon Aerts op 22"
3. Quinten Hermans op 1'03"
4. Michael Vanthourenhout op 1'42"
5. Jens Adams op 1'49"
16. Dieter Vanthourenhout op 3'52"
17. Anton Ferdinande op 3'57"
18. Toon Vandebosch op 4'13"
21. Yannick Peeters op 4'55"
DNF: Diether Sweeck