Eli steviger WB-leider na 2e plek in Tabor

Ook na de wereldbekermanche in het Tsjechische Tabor een positief rapport voor onze mannen: nadat Michael Vanthourenhout de koers openbrak, maakte Eli Iserbyt af met een tweede plek in het spoor van Mathieu van der Poel. Hij is daardoor een stuk steviger leider in de Wereldbeker.

In het Tsjechische plekje waar hij ooit beloftewereldkampioen werd, blijft Michael Vanthourenhout steevast goed voor de dag komen. Ook in deze editie van de enige Tsjechische wereldbekermanche, waarin hij in de beginfase nadrukkelijk het touw in handen nam, zelfs een klein gaatje sloeg, en zo de terugkeer van Mathieu van der Poel en Toon Aerts tot bij Eli Iserbyt bemoeilijkte.

In de tweede wedstrijdhelft moest Michael overboord en was het aan Eli. Die had de handen vol aan het Nederlandse duo Lars van der Haar en Mathieu van der Poel. Onze wereldbekerleider kon in de finale toch een gaatje slaan, maar MVDP ging in extremis nog op en over onze West-Vlaming. Die strandde in het wiel, maar hield aan zijn tweede plek vooral ook heel veel punten over voor de wereldbekerstand. Daarin heeft hij nu al 45 punten voorsprong op eerste achtervolger Aerts.

“Ik ga met een positief gevoel naar huis”, vertelde Eli op de terugweg. “In het begin kon ik niet veel sneller. Goed dat Michael het tempo hooghield. Dat was ook het plan. Het was iedere keer 'krabben' op de klim na de balken. Niemand ging daar sneller dan Michael. Dat Aerts er niet bij was in de kopgroep, wil niet zeggen dat ik in een zetel zat. Tabor is ook niet de wedstrijd die me het beste past. Wel veel hoogteverschil, maar niet echt technisch en dus niet te vergelijken met Gavere of de Koppenberg.”

Aan het eind stootte Eli dus opnieuw op Van der Poel: “Misschien heb ik mijn aanval in de finale iets te vroeg geplaatst. Ik denk dat Mathieu een moeilijke dag had, en dat zijn verre startplaats hem veel energie heeft gekost. Maar chapeau wat hij doet, na zo'n week.”

Michael werd na zijn vroege vlucht nog vierde. Laurens Sweeck finishte als negende, Jens Adams kwam ondanks een val in de laatste bocht (waaraan hij gelukkig enkel schaafwonden overhield) als tiende over de streep. Daan Soete verdween na een schoenwissel uit de koers, Dieter Vanthourenhout haalde na drie weken Spanje top-20: achttiende.

Uitslag WB Tabor:

1. Mathieu van der Poel (Ned) in 1u01:56
2. Eli Iserbyt z.t.
3. Lars van der Haar (Ned) op 12"

4. Michael Vanthourenhout 42"
9. Laurens Sweeck 1'22"
10. Jens Adams 1'32"
18. Dieter Vanthourenhout 2'48"
28. Diether Sweeck 5'08"

(foto's Photopress.be)