Eli topt droompodium in Bredene

1-2-3: beter had de Ethias Cross van Bredene niet kunnen aflopen voor onze mannen. Doordat we ons numerieke overwicht perfect konden uitspelen, haalde Eli Iserbyt het voor ploegmaats Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout.

De gortdroge en daardoor ook razendsnelle omloop in kustplaats Bredene zorgde zoals vooraf verwacht voor een tactische wedstrijd. Laurens Sweeck was daarin snel tot achtervolgen aangewezen door een valpartij en wat materiaalstrubbels nadien, terwijl Michael Vanthourenhout voor één van de belangrijkste aanvallen van de dag zorgde. Maar de beslissing zou pas in de tweede wedstrijdhelft vallen.

Uit een omvangrijke kopgroep, waarin we zowel Europees kampioen Eli Iserbyt, Michael, Laurens als jongeren Ryan Kamp en Toon Vandebosch hadden, snelde Eli in die tweede koershelft weg. Een sterke Quinten Hermans kon niet tegen het overwicht van ons collectief op, en beet de tanden stuk. Uiteindelijk belandden we dankzij een sterke remonte van Laurens (tweede) en Michael (derde) dus zelfs met drie op het podium.

“Dit is een fel bevochten zege”, pufte een eerlijke Eli na afloop. “Dit parcours leende zich tot een spannende cross. Ik ben diep moeten gaan om Quinten af te houden. Hij reed heel snel. Gelukkig liet Ryan een gaatje voor me vallen, en was Michael er daarna als stoorzender. Dat had ik nodig. Ik ben blij dat we uiteindelijk met drie renners van de ploeg op het podium geëindigd zijn. Dit is een foto die bij Jurgen op bureau zal gaan hangen: een moment om te koesteren.”

“Ook al stonden we vorig jaar in Merksplas en Middelkerke op een niveau hoger ook al met drie op het podium, toch blijft dit iets tof voor de ploeg”, genoot ook Michael. “Halfweg probeerde ik het zelf, toen Eli me toeriep om iets te proberen aan de balken. Ik kon dat kloofje een beetje uitbouwen, maar zat snel kapot. Maar Quinten moest wel een pijl verschieten om het gat dicht te rijden. Zo kon Eli daarna iets makkelijker wegrijden. Het is goed dat we Quinten tactisch hebben afgemat.”

Laurens, deze week voor de tweede keer papa geworden van dochtertje Félice, werd niet alleen tweede, maar zorgde ook voor de snelste rondetijd tijdens zijn remonte vanuit de twintigste plaats. “Omdat het zo’n lange wedstrijd was, bleef ik verder doen. Ik kon van groepje naar groepje rijden, zonder te forceren, ook al reed ik een uur lang achter de feiten aan. De geboorte van Félice geeft me zeker een goed gevoel, maar mijn vorm was al goed.”

Uitslag Ethias Cross Bredene mannen:

1. Eli Iserbyt
2. Laurens Sweeck op 3”
3. Michael Vanthourenhout 12”
7. Toon Vandebosch 45”
8. Ryan Kamp (Ned) 1’11”
23. Lukas Vanderlinden 4’31”
Opgave: Pieter Pauwels

(foto Photopress.be)