Eli zorgt op Koppenberg voor 10de tv-zege van het seizoen

Eli Iserbyt stoomt gewoon door. Op de Koppenberg snelde onze youngster naar zijn zevende zege van het seizoen. Zijn zesde in een klassementscross en meteen ook de tiende overwinning voor de elite heren in een tv-cross. Zelfs materiaalpech kon Eli deze keer niet stoppen. Michael Vanthourenhout werd knap derde. Ook al na pech.

De kopstart was voor Eli Iserbyt. En onze seizoensrevelatie sloeg meteen een kloofje. "Het was niet de bedoeling", grijnsde hij achteraf. "Ik wilde voor de boniseconden van de Quick Start gaan. Maar ik keek achter mij en zag dat er al wat breukjes waren en dat ik ook zelf een kloofje had geslagen."

Eli ging door.  Alleen Tom Pidcock sloot nog aan. Toon Aerts speelde wat accordeon, maar haakte snel af.  En wat later moest ook de talentrijke Brit onze West-Vlaming laten rijden. Gewonnen spel? Niet dus. Met nog twee ronden voor de boeg kende Eli pech. "Ik had eerder van fiets moeten wisselen", stak hij de hand in eigen boezem. "Er geraakte iets te veel vuil tussen de cassette, waardoor de ketting blokkeerde. Ik stond te voet, net op het steilste stukje van de Koppenberg."

Gelukkig kon hij, mits enig oponthoud, zijn weg verderzetten. Maar Pidcock was wel helemaal terug en sloeg in de voorlaatste ronde op zijn beurt een kloofje op Eli, met dank aan een snelle afdaling. "Maar ik panikeerde niet. Integendeel, ik was extra geprikkeld om deze wedstrijd alsnog winnend af te sluiten. Op de stroken bergop kon ik weer naar Pidcock toerijden en in de slotronde nam ik opnieuw het heft in handen. Bewust wisselde ik bij het ingaan van de slotronde niet meer, zodat ik met een klein verschil de afdaling - Pidcocks beste stuk - kon aanvatten.  Met een laatste inspanning beneden, kon ik dat verschil uitbouwen."

Pech voor Michael bij de start
Achter het duo Iserbyt-Pidcock knokte ook Michael Vanthourenhout zich naar een podiumplaats. Een sterke prestatie, want Michael kende pech in de start en was meteen op achtervolgen aangewezen. "Een renner voor mij deed een vreemd manoeuvre, waardoor ik even voet aan grond moest zetten. Toen ik opnieuw optrok, sloeg mijn fiets scheef en moest ik zelfs een stukje lopen. Ik vreesde het ergste, maar ik merkte wel snel dat ik over goede benen beschikte. Dus zette ik door."

Michael zette de achtervolging in en reed in anderhalve ronde tijd naar Toon Aerts. "En ik voelde dat ik de betere was van de Belgische kampioen. Jammer van de pech, want wellicht had ik vandaag wel een eind kunnen meegaan met Eli en Pidcock en mijn rol kunnen spelen. Dat is wat zuur. Anderzijds ben ik zeer tevreden met het gevoel vandaag. Ik heb een goede cross gereden.

Bij de dames kende Laura Verdonschot een complete offday. Ze zou de wedstrijd niet uitrijden. Jolien Verschueren deed dat wel en binnen dezelfde ronde van winnares Yara Kastelijn.

Tweede plaats voor Kamp
Ryan Kamp zorgde voor een knappe tweede plaats in de U23-wedstrijd. Alleen zijn Nederlandse landgenoot Jens Dekker was hem te snel af. "Jens maakte het verschil in de beginfase en nadien liep ik achter de feiten aan", aldus Ryan achteraf. "Zo moest ik risico's nemen in de achtervolging, waardoor ik weer extra foutjes maakte. Op die manier kon ik de kloof niet meer dichten."

Uitslagen
Heren Elite:
1. Eli Iserbyt
2. Tom Pidcock op 31"
3. Michael Vanthourenhout op 1'29"
9. Jens Adams op 3'28"
12. Daan Soete op 5'06"
DNF: Laurens Sweeck

Dames Elite:
1. Yara Kastelijn
2. Annemarie Worst op 11"
3. Alice Maria Arzuffi op 42"