Eli zorgt voor de dubbel na sterke teamprestatie in De Ster

Na de overwinning van Denise Betsema bij de vrouwen, wilden onze mannen niet achterblijven. Na een iets minder weekend in Eeklo en Brussel, zetten onze kopmannen in Sint-Niklaas de puntjes op de í. Een sterke teamprestatie werd knap afgemaakt door Eli Iserbyt. Michael Vanthourenhout en Laurens Sweeck werden derde en vijfde.

De wedstrijd begon in mineur voor onze beloften Ryan Kamp en Anton Ferdinande. Ryan kampte bij de start met een kettingprobleem en kwam zwaar ten val. Bovendien nam hij in zijn val nog enkele renners mee, waaronder David van der Poel en Anton Ferdinande. Geen van hen kon zijn wedstrijd nog voortzetten, maar de lichamelijke schade viel gelukkig mee.

Beiden hoefden na onderzoek door teamdokter Frank De Winter op de cross gelukkig niet naar het ziekenhuis. Allebei hebben ze vooral last van schaafwonden, Ryan liep ook een wonde op aan de lip, maar allebei gaan ze morgen als alles goed verloopt van start in de Sluitingsprijs in Oostmalle.

In de koers ging het ondertussen razendsnel. Het mooie lenteweertje en de snelle omloop zorgden wel voor een samentroeping in de openingsfase. In de ruime kopgroep maar liefs vier roodhemden: Eli, Laurens, Michael en belofte Toon Vandebosch. Tot Toon Aerts in het begin van de tweede ronde een eerste poging tot aanval inzetten.

Solo
Aerts kreeg zowel Laurens, Michael als Eli mee in het wiel. Ook Corné van Kessel kwam aansluiten. Iedereen prikte wel een keertje, maar rond halfkoers leek het echt menens toen Laurens er op kousenvoeten vanonder muisde. Eli beschikte echter over prima benen en dichtte de kloof met Van Kessel in het wiel. Vervolgens was het Eli zelf die versnelde en iedereen los uit het wiel reed.

"Ideaal moment", reageerde hij achteraf. "Toon Aerts had net een inspanning geleverd en moest even naar adem happen. Dat was mijn kans en die heb ik optimaal benut. Al moet ik toegeven dat Aerts misschien wel de beste man in koers was. Maar we hebben vandaag ons overtal met de ploeg prima kunnen uitspelen."

Het laatste wedstrijdkwart hield Eli zijn inspanning netjes vol, goed voor zijn eerste zege sinds begin december. "Na mijn blessure was ik soms gefrustreerd. Winnen hoort er bij mij nu eenmaal bij en dat lukte niet. Ik ben blij dat ik weer het goede gevoel heb. Met dank aan Michael en Laurens trouwens. Zij hebben de rode loper uitgerold."

Michael: "Snel de klik gemaakt"
Toon Aerts slaagde er in de slotfase nog in naar de tweede plaats te rijden, voor Michael, die mee op het podium mocht. "Ik had niet het gevoel dat ik kon winnen, dus heb ik snel de klik gemaakt om mijn job te doen", vertelde hij. "Als het stilviel, hield ik het tempo er telkens weer in. Ik denk ook dat Toon Aerts de sterkste was vandaag, maar met ons drietal was het wel moeilijk voor hem. Ik denk dat we het goed hebben uitgespeeld." Laurens maakte de top vijf vol.

Uitslag:
1. Eli Iserbyt
2. Toon Aerts op 14"
3. Michael Vanthourenhout op 21"
5. Laurens Sweeck op 26"
14. Witse Meeussen op 2'37"
17. Pim Ronhaar op 3'20"
DNF: Toon Vandebosch, Anton Ferdinande en Ryan Kamp