Emotionele Laurens rondt ploegdemonstratie succesvol af

Wat een overwicht! Al in de eerste ronde van de Noordzeecross reden Laurens, Michael en Eli weg van de concurrentie. Het eindigde in het tweede complete Pauwels Sauzen-Bingoal-podium van het seizoen. Laurens won verdiend en droeg de zege op aan zijn deze week overleden schoonvader.

Laurens en familie werden deze week zwaar getroffen door het plotse en veel te vroege overlijden van zijn schoonvader. Maar Laurens haalde er in Middelkerke positieve energie uit en voelde amper de benen. Hij dook als eerste de modderige weide in, gevolgd door Toon Aerts, Eli en Michael.

Maar al snel bleek dat Aerts niet over zijn beste benen beschikte en ons trio sloeg meteen een kloof met de rest van het 50-koppige deelnemersveld. Meer zelfs, na amper een derde wedstrijd liep de voorsprong op tot boven de 40 seconden. Het was toen dat Laurens al de beste indruk gaf.

Eigen kans
Rond halfkoers sloop even wat twijfel in de rangen. Eli was vandaag de minst goede van onze kopmannen, maar had door de mindere prestatie van Toon Aerts plots wel nog zicht op eindwinst in de Superprestige. Maar toen Aerts toch weer oprukte en bovendien werd opgewacht door zijn ploegmaat Lars van der Haar, was de eindzege voor Eli buiten schot en konden onze renners hun eigen kans gaan.

Laurens trok de wedstrijd naar zich toe en triomfeerde voor de tweede keer op rij in Middelkerke. Michael eindigde tweede, Eli vervolledigde het podium op plaats drie. Ook vermeldenswaardig: vier van onze vijf beloften (Ryan, Pim, Toon en Anton) eindigden tussen plaats 11 en 21.

"Geen woorden voor"
Voor Laurens was het uiteraard een bijzonder emotionele zege. "We hadden snel de koers in handen. We staker er met ons drieën echt bovenuit. Als het nodig was, konden we wat 'spelen', maar toen duidelijk werd dat de eindwinst weg was, reden we onze eigen koers. Ik voelde vandaag de benen niet. Natuurlijk is deze zege voor Eric. Maar daar heb ik nu even geen woorden voor...", klonk het met een knik in de stem.

Ook Michael en Eli beseften dat Laurens vandaag de betere van de drie was. "We bleven eeen tijdje samen, maar ik geraakte zelf moeilijk in het ritme en maakte teveel fouten", aldus Michael. Eli zakte weg naarmate de wedstrijd vorderde. "Het parcours veranderde voortdurend, en niet in mijn voordeel. De steeds dieper wordende moddersporen waren mijn ding niet."

Uitslag Middelkerke mannen:
1. Laurens Sweeck
2. Michael Vanthourenhout op 1"
3. Eli Iserbyt op 52"
11. Ryan Kamp op 2'42"
16. Pim Ronhaar op 3'59"
17. Toon Vandebosch op 4'18"
21. Anton Ferdinande op 5'02"
33. Witse Meeussen op 7'30"

Eindklassement Superprestige:
1. Toon Aerts 99 punten