Fem bezorgt ons een tweede wereldtitel

Een weergaloze Fem van Empel heeft Pauwels Sauzen-Bingoal, 24 uur na Pim Ronhaar, een tweede wereldtitel bezorgd. In de vrouwen U23-wedstrijd haalde ons 18-jarig toppertje het van Aniek van Alphen en Blanka Kata Vas.

Inge van der Heijden startte furieus en nam meteen een mooie voorsprong. Daarachter vormde zich een trio met de Hongaarse Blanka Kata Vas, Aniek van Alphen en Fem, die haar wedstrijd prima indeelde. Topfavoriete Manon Bakker kende een slechte start en kwam nooit in het stuk voor.

Iets na halfkoers zag Van der Heijden haar bonus tenietgedaan, waarna de vier voormelde meiden samen de slotronde introkken. Al moest de vroege vluchter steeds meer naar adem happen. De beslissing viel tijdens de laatste zandpassage, waar Fem haar twee overgebleven concurrentes onder druk zette. Op de brug die opnieuw richting Hippodroom leidde, sloeg ze een definitieve kloof. Een paar minuten later reed ze triomferend over de finish.

Wat een bijzondere prestatie voor een eerstejaarsbelofte. "Ik wist dat ik conditioneel in orde was, maar nog belangrijker was dat ik mentaal zeer sterk was", vertelde Fem na afloop op de persconferentie. "Ik heb altijd wel geloof gehad in eigen kunnen." Dat ze drie kwartier lang haar eigen wedstrijd had gereden, vertelde ze er nog bij, verwijzend naar het feit dat Vas een andere lijn koos op het strand.

"De Hongaarse deed me wel even twijfelen, maar ik bleef bij het parcours dat ik vooraf in gedachten had. Het draaide goed uit. In de slotronde was het kwestie om koel te blijven en op tijd af te stappen in het zand. Tijdens die laatste looppassage kon ik een kloofje slaan."

Uitslag:
1. Fem van Empel