Fem snelt naar onze 14e tv-zege in Maasmechelen

Fem van Empel blijft on fire: in de wereldbekermanche in Maasmechelen knalde ze naar onze veertiende seizoenszege in een tv-cross. De race van Eli Iserbyt eindigde na een valpartij met een derde plek en een nieuw wereldbekershirt.

De vrouwencross in de gloednieuwe wereldbekerwedstrijd in het Limburgse Maasmechelen draaide uit op een driestrijd tussen Fem van Empel en haar generatiegenoten Puck Pieterse en Shirin van Anrooij. Die strijd trok Fem diep in de finale naar zich toe, goed voor haar vierde zege op rij in de Wereldbeker en een nog ruimere voorsprong in het klassement. Denise Betsema slaagde er net niet in aan te sluiten bij de drie piepjonge koploopsters en eindigde op de vierde plek.

Fem van Empel: “Dit was een zware strijd. Mijn lastigste overwinning van het seizoen, denk ik. Ik ben blij dat we er met z’n drieën zo’n mooie wedstrijd van hebben kunnen maken. Wie er ook had gewonnen: we hadden het elkaar gegund. Maar gelukkig was ik het die na de versnelling van Puck mijn tweede adem vond. Ik zag in het laatste steile stuk een gaatje om voorbij Puck te geraken, ging vol door, en dat volstond!”

Voor onze mannen zag het er tot halfweg koers nog uitstekend uit: Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout reden toen aan de leiding met oud-ploegmaat Laurens Sweeck. Een stevige valpartij van Eli en een minder moment van Michael gooiden ons toen echter uit de strijd voor de overwinning. Eli reed ondanks de klap toch nog naar de derde plek, Michael werd enkele seconden later vierde. Ook onze jonge Nederlander Ryan Kamp (tiende) veroverde een ereplaats.

In de jeugdcategorieën bevestigden onze talenten Fleur Moors en Witse Meeussen hun uitstekende vorm: Fleur eindigde bij de meisjes-juniores als tweede, Witse na een indrukwekkende remonte bij de mannen onder de 23 jaar als derde.

Uitslagen Wereldbeker Maasmechelen

Mannen:
1. Laurens Sweeck
2. Lars van der Haar (Ned) op 0:13
3. Eli Iserbyt 0:20
4. Michael Vanthourenhout 0:24
10. Ryan Kamp (Ned) 0:48

Vrouwen:
1. Fem van Empel (Ned)
2. Puck Pieterse (Ned) op 0:03
3. Shirin van Anrooij (Ned) 0:06
4. Denise Betsema (Ned) 0:44