Fem van Empel revelatie van de Koppenberg, Denise vierde

Annemarie Worst won de dameswedstrijd op de Koppenberg. Denise Betsema miste net het podium. Maar de revelatie was ongetwijfeld Fem van Empel. Onze jonge belofte werd bijzonder fraai negende.

Denise startte prima, maakte een tijdje deel uit van de kopgroep van vier, maar moest iets voor half koers de rol lossen. Worst, Kastelijn en Brand waren vandaag de betere van Denise, die vrede nam met haar vierde plek. "Ik werd in de start even opgehouden, maar ik kon toch als derde de weide indraaien", reageerde Denise achteraf.

"Maar ik merkte snel dat ik het erg zwaar had en echt alles op alles moest zetten bij het koptrio te blijven. Uiteindelijk viel er een gaatje en ben ik op eigen tempo doorgegaan. Het gevoel in de benen was niet zo goed, en als je dan toch nog vierde eindigt in zo'n zware wedstrijd,  moet je tevreden zijn. De schade in het klassement is overigens beperkt gebleven, mede door de bonificatie seconden die ik onderweg wel pakte."

Fem van Empel, in september pas 18 geworden, was vandaag de revelatie met een fraaie negende plaats. "En daar ben ik zelf ook heel tevreden mee", vertelde Fem, die het mountainbiken combineert met het veldrijden. En laat die MTB-ervaring haar nu net dat tikkeltje voordeel opgeleverd hebben. "Zeker weten. Al had ik daardoor geen verwachtingen, hoor. Ik zie dit als een jaar om te leren. Maar zo'n mooi resultaat is uiteraard meegenomen. Wat dat betekent voor het EK? Dat is wel een ander rondje, daar in Rosmalen. De verschillen zullen een stuk kleiner zijn. Maar ook daar geldt: niets moét, alles mag. Ik ben pas eerstejaarsbelofte. Resultaten zijn dit jaar echt van ondergeschikt belang."

Ook Laura weerde zich op de zware omloop en finishte als 13de, in het zog van Alice Maria Arzuffi. Dat was meteen ook Laura's beste resultaat ooit op de Koppenberg. Ook zij mag eind volgende week met vertrouwen naar Rosmalen afreizen.

Uitslag dames en U23:
1. Annemarie Worst