Fem verbaast met straffe vierde plaats in Dendermonde

Drie op drie voor Lucinda Brand in de epische wereldbekermanche van Dendermonde. Maar de revelatie in de dameswedstrijd was zonder meer Fem van Empel. Onze eerstejaarsbelofte werd fraai vierde, tussen alle grote namen. Denise werd 8ste, Laura 29ste.

Denise nam een prima start op de Hamsesteenweg en dook het veld in met Lucinda Brand en Ceylin del Carmen Alvarado. Lange tijd hield Denise zich goed voorin, maar in de tweede wedstrijdhelft kreeg ze het op de loodzware omloop steeds moeilijker om zich te handhaven. Beetje bij beetje verloor ze terrein en ze zou uiteindelijk als achtste eindigen.

Wat op zich nog steeds een fraaie uitslag is voor iemand die zich niet zo super thuisvoelt in de blubber. Ondertussen was Fem vanuit tiende, elfde stek aan een opmars bezig. Onze pupil - amper 18 - ging niet alleen op en over Denise, maar knokte zich in de slotfase zelfs nog naar een indrukwekkende vierde plaats. Het gebalde vuistje waarmee ze over de finish reed, verraadde haar tevredenheid.

"Kansloos in Namen"
"Dit had ik van tevoren niet verwacht", glunderde Fem na afloop. "Anderzijds hoopte ik wel op een kentering na vorige week. In Namen was ik gewoon kansloos. Ik had al een slechte startpositie en dan kwam er in het begin nog eentje voor mij ten val. Dan is het moeilijk. Maar op een parcours als dit hier kom je na drie kwartier crossen wel op je plaats terecht."

"Toch voelt het apart dat ik hier op achttienjarige leeftijd al meedoe met de toppers. Bij het ingaan van de laatste ronde zat ik nog in zevende positie, denk ik. Op vier minuten voor het einde passeerde ik Sanne Cant en Annemarie Worst. Niet de minsten, toch. En zeggen dat ik voor het seizoen hoopte om regelmatig de top twintig te halen. Uiteindelijk doe ik bijna overal mee voor de top tien, met af en toe een mooie uitschieter."

Ervaring opdoen
"Hoe dat komt? Geen idee", lacht ze. "Al heb ik het voorbije jaar wel hard gewerkt. Dat zal wel geholpen hebben. Ik denk dat ik ook sterker word van te moeten terugknokken door die slechte startposities. Zo doe ik pakken ervaring op en dat maakt me sowieso sterker. Dat kan me op termijn alleen maar ten goede komen."

Voor Laura was het Dendermondse parcours absoluut geen cadeau. De eerste rondes slaagde ze er nog in de schade te beperken, maar uiteindelijk werd ze 29ste.

Uitslag:
1. Lucinda Brand
2. Clara Honsinger op 15"
3. Ceylin del Carmen Alvarado op 24"
4. Fem van Empel op 40"
8. Denise Betsema op 1'22"
29. Laura Verdonschot op 4'43"

Foto's: ©Photopress.be