Fem verovert Europees zilver: “Heel blij mee”

Terwijl onze mannen aan een korte wedstrijdpauze zijn begonnen, zitten onze vrouwen absoluut niet stil. Fem van Empel stoomde afgelopen week naar Europees zilver in de mountainbike én naar de Europese titel in de team relay. Verrassing: ook volgend weekend mag ze ginds in Portugal een EK gaan rijden.

Collega-veldrijdster en landgenote Puck Pieterse pakte in het Portugese Anadia de Europese titel bij de vrouwen onder de 23 jaar, Fem was een minuutje later goed voor zilver. Na twee UCI-overwinningen in de 3 Nations Cup opnieuw een bewijs van de stap voorwaarts die onze negentienjarige Nederlandse als mountainbiker heeft gezet. “Hier ben ik erg blij mee”, geniet Fem. “Ik heb hard gewerkt om ook beter te worden in het mountainbiken, en dat werpt nu zijn vruchten af.”

Dat Fem samen met de andere Nederlanders vrijdag al Europees mountainbikekampioene in de team relay (zeg maar de ploegenaflossing) was geworden, was een leuke stimulans voor de crosscountrywedstrijd van zondag. “Dat gaf een hele goeie boost. Ik mocht als derde starten in de team relay. We lagen toen al op kop, maar ik heb de voorsprong verder kunnen uitbouwen. De sfeer in onze groep is heel goed, en zo maken we elkaar sterker. We hebben er met z’n allen alles aan gedaan.”

Terwijl de rest van de Nederlandse selectie intussen terug naar huis vloog, mocht Fem zich verrassend opmaken voor een extra week Portugal: ze werd vanop de reservebank opgeroepen voor het weg-EK van volgende zondag in hetzelfde Anadia. “Er is iemand uitgevallen. Normaal krijg ik een helpersrol. Ik reed eerder dit seizoen al de Ronde van Thüringen. Zes dagen koers nadat ik kort ervoor corona had gehad. De conditie was toen dus niet op zijn best, maar ik was blij dat ik heb kunnen uitrijden. Dat was een goeie test.”

Na het dubbele EK in Anadia richt Fem stilaan het vizier op het veldritseizoen: “Tot dusver heb ik bijna ieder weekend iets van competitie gedaan. Dat hakt er na een tijd ook wel in. Na dit EK is er eerst nog het NK mountainbike, en dan ga ik me voorbereiden op het veldritseizoen. Ik moet mijn kalender nog goed bekijken, maar het is de bedoeling om vroeg in het seizoen weer crossen te rijden.”

(foto's: UEC)