Geen podiumplaatsen in nieuwe Caps Urban Cross

De nieuwe DVV Trofee-manche in Kortrijk werd een voltreffer. Wij moesten het voor een keertje doen zonder podiumplaats, al deden vooral Eli en Michael het voortreffelijk. Eli verdedigde overigens mij succes zijn leidersplaats in het regelmatigheidscriterium.

Het snelle parcours van deze stadscross zorgde ervoor dat de toppers zowat een halve koers samentroepten. Michael en Eli, Tim Merlier, Mathieu van der Poel, Corné van Kessel, Toon Aerts, Lars van der Haar, ...  Om beurten staken ze wel eens hun neus aan het venster.

De beslissing viel na ongeveer twee derde wedstrijd, wanneer de wereldkampioen het gashendel dieper induwde. Michael was de laatste in het wiel van Van der Poel, maar ook hij moest op drie ronden van het einde het hoofd buigen.

In de strijd voor de ereplaatsen toonde Merlier zich uiteindeijk de beste, voor Aerts en Van Kessel. Eli en Michael werden respectievelijk vijfde en zesde. Leuke opsteker: in het klassement van de DVV Trofee blijven ze eerste en tweede.

Eli, die in Kortrijk letterlijk voor eigen volk reed, gaf toe dat het beste er in de finale wat af was. "Het was een snelle wedstrijd, met veel optrekken. In de loopstroken was het ook afzien, vandaar dat ik telkens probeerde de balkjes al fietsend te nemen. Zo kon ik toch iets meer gerecupereerd weer aan die snellere passages beginnen."

Dankzij de bonificatieseconden op het einde van de openingsronde verstevigt Eli zelfs nog een beetje zijn leidersplaats in de DVV Trofee. "Dat is goed. Kijk, na Koksijde heb ik het een paar dagen rustig aan gedaan. Het was nodig. Vandaar dat het logisch is dat ik er in de finale wat doorzakte. Maar vanaf nu bouwen weer vol op. Ik vlieg terug naar Calpe en pas  - zoals gepland - voor Essen en Zonhoven.

Ook onze drie dames zakten gisteren af naar Kortrijk. Laura Verdonschot werd onze beste vertegenwoordigster met een achtste plaats.

Uitslag Elite Heren:
1. Mathieu van der Poel
2. Tim Merlier op 27"
3. Toon Aerts
5. Eli Iserbyt op 30"
6. Michael Vanthourenhout op 31"
12. Laurens Sweeck op 1'48"
13. Jens Adams op 1'58"
19. Dieter Vanthourenhout op 4'08"

Uitslag Elite Dames:
1. Lucinda Brand
2. Ceylin del Carmen Alvarado