Hageland: Fem haalt einde van haar eerste koers ooit (!)

Nooit eerder konden we twee complete formaties opstellen aan de start van een wegwedstrijd, maar in Dwars door het Hageland was het van dat. Laurens Sweeck (23ste) was onze beste finisher bij de mannen, Fem van Empel viel op bij de vrouwen door haar eerste wegkoers ooit uit te rijden.

Dwars door het Hageland staat bekend omwille van zijn vele gravelstroken, en dus was het een wedstrijd waar we met bijzonder veel zin naar uitkeken. Het gebrek aan wedstrijdritme en het goed gestoffeerde deelnemersveld zorgden er echter voor dat vooral onze vrouwen helaas vaak áchter de valpartijen zaten toen die het peloton deden breken. Ereplaatsen zaten er daardoor voor veel van onze renners niet in.

Dat onze beloftewereldkampioene Fem van Empel überhaupt de finish haalde, was al knap op zich: omdat ze pas achttien is en tegen WorldTour-dames moest knokken, maar vooral ook omdat Fem nooit eerder een wegwedstrijd reed. “Het was allemaal nieuw vandaag. Ik wist niet eens hoe ik in een peloton moest rijden. Maar het sturen ging me toch vrij goed af”, glundert Fem in een videointerview op onze Facebookpagina.

Fem werd uiteindelijk 51ste. “Vooral op de eerste gravelstroken, de eerste zestig kilometer, zat ik elke keer bij de top-20. Maar toen we daarna een gravelstrook van vier kilometer op gingen, zat ik net achter een breuk in het peloton. Ik moest op eigen kracht terugkomen, de anderen wilden niet echt meehelpen. Maar ik heb me geamuseerd vandaag. Er zat, denk ik, niet meer in. Ik mag wel tevreden zijn.”

Bij onze mannen maakten drie renners deel uit van het peloton dat achter de rug van acht koplopers de Citadel van Diest omhoog sprintte voor de ereplaatsen: Laurens Sweeck, Ryan Kamp en Eli Iserbyt.

Uitslag Dwars door het Hageland

1. Rasmus Tiller (Noo/Uno X), de 177 km in 3u58’27”
2. Danny van Poppel (Ned) op 1”
3. Yves Lampaert 2”