Herentals: Michael op podium, Eli steviger leider

Wout van Aert en Mathieu van der Poel op één en twee, Michael Vanthourenhout op drie. Dat was het podium in de nieuwe X2O-manche in Herentals. Eli Iserbyt werd vijfde en is zo nog iets steviger leider in het klassement.

Van der Poel en Van Aert doken als eersten de drassige weiden van het Netepark in. Michael was de enige die in de openingsfase het strakke tempo van de twee tenoren kon volgen. Maar in de tweede ronde moest ook hij even naar adem happen en de twee laten rijden. Terwijl zij knokten voor de dagzege, reed onze Wereldbekerleider een uur lang moederziel op plaats drie rond. Maar dat deed hij wel met allure en hij hield fraai stand tot aan de streep.

"Ik was in die beginfase inderdaad even mee, maar het ging echt snoeihard", vertelde Michael achteraf. "Toen we met ons drieën vooruit reden en al een mooi gaatje hadden, hoopte ik even dat Mathieu en Wout het tempo wat zouden drukken om in de finale dan uit te maken wie de beste was, maar dat was eerder wishful thinking. Ik moest lossen en heb dan maar voor een eigen tempo gekozen."

Zo bevestigt Michael eens te meer zijn goede vorm. "Het gaat nu al goed sinds het Europees kampioenschap. Ik denk te mogen zeggen dat ik aan een goed seizoen bezig ben. Ik hoop daar uiteraard ook de komende weken nog een vervolg aan te breien. Dat klassement in de X2O Trofee? Goh, ik schuif nu een plaatsje op, maar een doel wordt dat zeker niet", besluit Michael.

Voor wie dat klassement wel een doel is geworden, is voor onze Europese kampioen. Ook al vond hij in Herentals niet zijn beste benen, hij doet toch een goede zaak in die X2O Trofee. Hij leidt nu met 2'32" voorsprong op Lars van der Haar en 3'04" op Toon Aerts. "Het ziet er mooi uit inderdaad. De balans na vandaag had slechter gekund."

Belangrijk weekend
Waarmee Eli onrechtstreeks aangaf dat hij niet zijn beste cross van het seizoen gereden had. "Achteraf gezien was dit niet mijn meest favoriete omloop. Komt daarbij dat de top drie vandaag écht te rap reed voor mij. En ik ben zelf wellicht ook iets minder dan een paar weken geleden. Al is dat zeker geen bewuste keuze. Doel is in elk geval om de komende twee weken weer beter voor de dag te komen. Al is dat toch een beetje afhankelijk van het parcours."

Zaterdag starten zowel Eli als Michael in Heusden-Zolder, zondag staat de 'thuiscross' in Dendermonde op het programma, de wereldbekermanche georganiseerd door teammanager Jurgen Mettepenningen. In de Superprestige staat Eli in poleposition, in de Wereldbeker start Michael met de leiderstrui. "Het wordt dus opnieuw een belangrijk weekend", klinkt het in koor.

Eli werd uiteindelijk vijfde in de daguitslag, Laurens zesde. Onze U23-wereldkampioen Ryan Kamp finishte deze keer net buiten de top tien.

Uitslag:
1. Wout van Aert
2. Mathieu van der Poel op 35"
3. Michael Vanthourenhout  op 1'32"
5. Eli Iserbyt op 2'18"
6. Laurens Sweeck op 2'26"
11. Ryan Kamp op 3'36"
17. Pim Ronhaar op 4'22"
21. Anton Ferdinande op 4'58"
DNF: Dieter Vanthourenhout & Toon Vandebosch

Foto's: ©Photopress