Heusden-Zolder: 4e plaats voor Denise na tactisch steekspel

De Superprestigemanche in Heusden-Zolder is gewonnen door Lucinda Brand. In een sprint met vier haalde ze het van Alvarado, Worst en onze kopvrouw, Denise Betsema. Laura Verdonschot werd tiende.

In een snelle openingsronde werd al voor een eerste schifting gezorgd toen een kopgroep van acht ontstond met daarbij alle favorietes, inclusief Denise. En een rondje later werd dat achttal uitgedund tot een vijftal: Annemarie Worst, Lucinda Brand, Ceylin del Carmen Alvarado, Denise en Inge van der Heijden. Laura reed op dat moment in een achtervolgend groepje met daarbij onder meer Sanne Cant en Yara Kastelijn.

Het vijftal voorin werd net na halfkoers herleid tot een kwartet. Inge van der Heijden haakte af na een foutje tijdens een technische passage. De vier anderen bleven elkaar gezelschap houden tot diep in de finale. En toen het in die slotfase tactisch werd gespeeld, kwam Van der Heijden opnieuw aansluiten.

Maar in de laatste hectometers ging het toch weer tussen de vier die de hele wedstrijd hadden gedomineerd, al slaagde niemand er nog in het verschil te maken. Ook Denise probeerde het nog, maar geraakte niet weg. Op naar een sprintje dus en daarin haalde Brand het voor Alvarado, Worst en Denise, die zo net naast het podium viel.

Denise: "Geen superbenen"
"Ik sprintte met een iets te kleine versnelling door de keuze van mijn voorblad", aldus Denise achteraf. "Dat is wel een puntje voor verbetering, want mijn spurt kwam er daardoor niet helemaal uit. Al had ik in de slotfase ook wat kruit verschoten door nog in de aanval te gaan. Los daarvan moet ik toegeven dat ik vandaag ook geen superbenen had. Op naar morgen."

Laura finishte na een degelijke wedstrijd nog net in de top tien. "Het belangrijkste is dat ik vandaag voor het eerst geen hinder meer ondervond van de rug. Vanavond gaan we terug naar de kine, zodat we ook morgen Dendermonde goed doorkomen. Voorts hoop ik dat ik richting de kampioenschappen verder pijnvrij blijf en dat de conditie verder de goede richting uitgaat."

Uitslag:
1. Lucinda Brand
2. Ceylin del Carmen Alvarado
3. Annemarie Worst
4. Denise Betsema (allemaal in dezelfde tijd)
10. Laura Verdonschot op 31"

Foto: © Photopress