Jongeren doen het niet onaardig in het Hageland

Jonas Rickaert heeft Dwars door het Hageland op zijn naam geschreven. Voor de overwinning kwamen onze renners nooit in aanmerking. Kopman Laurens Sweeck kende trouwnens pech. Maar onze jongeren Tomas Kopecky (inzetfoto), Anton Ferdinande, Witse Meeussen en Jarno Bellens mochten met opgeheven hoofd naar huis!

Tomas Kopecky (20), onze Nederlandse belofte met Tsjechische roots, finishte net als Anton Ferdinande in een groepje op drie minuten van de winnaar. Een prima prestatie, vond ploegleider Gianni Meersman het. Tomas Kopecky deed ons zelf het relaas van een paar uur stof vreten op de Hagelandse offroadstroken.

"In de beginfase had ik het knap lastig" begint hij zijn verhaal. "Het was wennen aan het niveau. Ik heb nog geen ervaring in dit werk. Aftasten ook hoe hard het zou gaan. Bovendien werd bijzonder nerveus gekoerst in de aanloop naar de eerste offroadstroken. Ook richting de eerste passage over de Citadel overheerste de nervositeit. Daardoor was het lastig om de beste positie te vinden en vooral om die te houden."

"Maar na eerste grote ronde waren de zwaksten er toch wel uit en dan merk je dat je iets makkelijker vooraan gepositioneerd kan zitten. Zo heb ik de laatste zestig kilometer van de wedstijd toch goed mee kunnen koersen. Ik sprong ook zelf een paar keer mee. Ik ben daar wel blij mee."

Pech voor Laurens
Een topresultaat zat er helaas voor niemand van onze jongens in. Tomas verduidelijkt waarom. "Net voor de finale kampte onze kopman Laurens met een kettingprobleem. Samen met Anton ben ik hem even gaan helpen. Maar op die manier verloren we veel terrein. Uitgerekend op dat moment werd in het peloton keihard gekoerst. Het kostte ons zeer veel energie om terug te komen en die inspanningen hebben ons de kop gekost in de laatste plaatselijke ronde. Ik moest passen."

Tomas verliet Diest met opgeheven hoofd. "We eindigden in de derde groep. Daar heb ik wel vrede mee. Ik heb in de coronabreak hard gewerkt en dat werpt nu zijn vruchten af. Ik heb overigens ook geen last meer van de rug, een probleem waardoor ik vorige winter in het veld nooit op niveau kon presteren. Sinds twee, drie weken is dat euvel helemaal van de baan."

De oudste van de Kopecky-broers heeft de komende weken nog één wegwedstrijd op de agenda staan: het Tsjechisch kampioenschap. "180 kilometer met heel veel klimwerk en... samen met de profs. Ik start zonder verwachtingen, met andere woorden. Dat wordt koersen met open vizier. We zien wel waar we uitkomen."

Uitslag:
1. Jonas Rickaert
2. Nils Eekhoff op 7"
3. Gianni Vermeersch op 16"
45. Tomas Kopecky op 3'11"
46. Anton Ferdinande
50. Laurens Sweeck op 3'35"
57. Witse Meeussen op 6'57"
Ook Jarno Bellens beëindigde de wedstrijd, maar wegens een kapotte transponder werd hij jammer genoeg niet in de uitslag opgenomen
Slechts 59 renners reden de wedstrijd uit. Ook Luke Verburg en Toon Vandebosch haalden het einde niet.