Knalprestatie van Eli in Baal: derde en prima zaak in X2O Trofee

Winst voor Van Aert in Baal, voor Pidcock. Maar wat een prestatie ook van Eli Iserbyt, die derde eindigde en in de tussenstand van de X2O Trofee 47 seconden terugpakt op Toon Aerts. Ook Michael Vanthourenhout finishte in de top vijf.

Eli kende een goede dag op de Balenberg. Hij schoof van meet af aan vlot mee met Wout van Aert, Tom Pidcock en Toon Aerts. Toen Aerts terrein verloor na een schuiver op het glibberige parcours, zag Eli zijn kans schoon om tijd terug te pakken op de leider in de X2O Trofee.

Intussen was ook Michael na een mindere start voorin komen aansluiten, maar toen Van Aert versnelde, moest de nummer twee van Loenhout opnieuw de rol lossen. Hij werd wat later ingehaald door Laurens - die aan een betere periode bezig is - maar in de finale speelden de twee opnieuw haasje over. Michael werd vijfde, Laurens viel nog terug naar plek negen.

Vooraan hield Eli bijzonder lang stand bij Van Aert en Pidcock. Een val en bijhorende schoenwissel van Wout van Aert speelde ook niet in zijn nadeel. Pas in de slotronde gaf hij wat tijd toe, maar op zijn beurt hield hij wel Toon Aerts ver achter zich. Goed voor een podiumplaats én een goede zaak in het klassement van het regelmatigheidscriterium.

"Ik wou nog iets langer mee", lachte Eli achteraf. "Maar Wout kwam wel te snel opzetten na zijn schoenwissel. En zijn beste stroken, de looppassages, waren mijn minste. Toch reed hij niet super ver weg. Dat neem ik zeker mee voor morgen."

"Belangrijk is ook dat ik weer een keer voorin kon meestrijden. Dat voelt goed. En zo speel ik nog steeds mee in de X2O Trofee. 1'20" (zijn huidige achterstand, red) is niet onoverbrugbaar. Nu veel eten, drinken en goed proberen slapen en hopen dat ik hersteld ben voor de Wereldbeker in Hulst."

Witse vijfde in beloftencross
In de voorafgaande beloftenwedstrijd ging de zege naar Thibau Nys, voor Jente Michels en Pim Ronhaar. Witse werd fraai vijfde. In de verkenning was hij immers ten val gekomen en daar had hij in de loop van de wedstrijd nog flink wat last van...

Uitslag Baal Elite mannen (43 dlnrs):
1. Wout van Aert
2. Tom Pidcock op 10"
3. Eli Iserbyt op 29"
5. Michael Vanthourenhout op 1'58"
9. Laurens Sweeck op 2'48"

Uitslag Baal beloften mannen (57 dlnrs):
1. Thibau Nys
2. Jente Michels op 22"
3. Pim Ronhaar op 31"