Knappe prestatie van Denise en Fem in NK vrouwen

Amy Pieters heeft zich op de de VAM-berg tot Nederlands kampioene op de weg gekroond. Maar ook onze vrouwen lieten zich niet onbetuigd. Zowel Denise Betsema als Fem van Empel hielden de hele koers lang stand in het pelotonnetje met alle topfavorietes.

Het Nederlands kampioenschap werd verreden over 124 kilometer, verdeeld over 17 rondes van iets meer dan 7 kilometer over de beruchte VAM-berg. Met in elk rondje een klim van 200 meter aan 12 procent en een strook van 500 meter, deels met kasseien, richting de finish. Zware kost, dus.

Vijf vrouwen kleurden de wedstrijd: Amy Pieters, Sabrina Stultiens, Karlijn Swinkels, Nancy van der Burg en Shirin van Anrooij. Daarachter het peloton der favorietes waarin ook Denise Betsema en Fem van Empel zich schuil hielden. Die toppers verkeken zich echter op de vijf, die vooruit bleven. Pieters pakte de titel, voor Van der Burg en Swinkels.

"Straf, zonder ervaring"
Maar wat ons trots maakt, is de prestatie van zowel Denise als Fem. In het peloton werd snel het kaf van het koren gescheiden, maar onze twee kopvrouwen bewezen vandaag ook op de weg hun mannetje te kunnen staan. Ze kwamen nooit in de problemen en fietsten de hele wedstrijd lang mee met toppers als Van Vleuten, Van der Breggen, Van den Broek-Blaak, Brand, Vos en vele anderen.

Uiteindelijk dunde dat pelotonnetje uit tot 35 rensters, die zouden sprinten voor de betere ereplaatsen. Denise werd finaal 27ste, Fem 36ste. "Heel straf", reageerde een tevreden ploegleider Tom De Kort. "Voor Fem, trouwens de jongste van het pak, was dit nog maar haar tweede UCI-koers uit haar carrière. Voor Denise ook pas haar derde. Als je zonder ervaring zo vlot standhoudt, kan je alleen maar tevreden zijn. Doel deze zomer was om zoveel mogelijk te leren, en dat doen ze allebei wel heel goed en snel. Niet vergeten dat dit NK eigenlijk een verknipt WK is, met al die toppers in Nederland."

Maud Kaptheijns, die terugknokt na haar blessures, reed goed anderhalf uur mee. Ook Leonie Bentveld en Ryan Kamp kwamen in actie op de VAM-berg: juniore Leonie reed vrijdag tijdens haar districtkampioenschap meteen naar een fraaie tweede plaats, Ryan veroverde zaterdagnamiddag ondanks een val een knappe elfde plek op het Nederlands kampioenschap voor mannen onder de 23 jaar.

Uitslag NK op de weg:
1. Amy Pieters
2. Nancy van der Burg op 2'27"
3. Karlijn Swinkels op 2'28"
27. Denise Betsema op 3'52"
36. Fem van Empel op 4'00"
DNF: Maud Kaptheijns

Foto: © Pauwels Sauzen-Bingoal