Laura zesde, pechvogel Denise zevende in Ruddervoorde

Nederland boven in de dameswedstrijd in Ruddervoorde. Maar Laura Verdonschot bood kranig weerwerk, wat resulteerde in een zesde plaats. Denise Betsema was de pechvogel van de dag. Ze kwam ten val in een van de eerste bochten, ging als laatste opnieuw van start en finishte alsnog zevende.

Annemarie Worst, Ceylin del Carmen Alvarado, Yara Kastelijn, Manon Bakker en Lucinda Brand slaagden er snel in zich af te zonderen. Laura slaagde er net niet in aan te sluiten, maar was met voorsprong the best of the rest. Rondenlang reed ze eenzaam rond in zesde positie.

"In de beginfase reed ik op een hellinkje domweg tegen het achterwiel van Lucinda Brand toen die een foutje maakte. Zo verloor ik kostbare seconden en ik kon op dat moment ook niet echt beter. Maar daarna kwam ik er goed door", doet Laura haar verhaal.

Toen het vooraan even stilviel, raapte ze al haar moed samen en slaagde er alsnog in om aan te sluiten. "Maar ik heb verdomd afgezien door in mijn eentje te moeten achtervolgen in deze winderige omstandigheden. Met als gevolg dat ik snel weer af moest toen ze vooraan opnieuw op het gaspedaal gingen staan. Toen was het beste er helemaal af."

Laura hield die zesde plek wel keurig vast. "Ik ben daar tevreden mee, ja. Ik haal stilaan weer mijn niveau en dat voelt goed. Ik heb een prima zomer achter de rug en dat werpt zij vruchten af. In de zwaardere crossen kom ik nog te kort, maar dat is niet nieuw. In snelle crossen als deze gaat het zoals verhoopt. Vorig jaar finishte ik hier nog op 2'20". Vandaag op een half minuutje."

Denise: "Kijk al uit naar debuut op de Koppenberg"
Pechvogel van de dag was Denise Betsema, die van start was gegaan als een van de favorietes. Maar in een van de allereerste bochten liep het fout. "In de tweede bocht kwam ik in een richeltje terecht. Die lag er nog niet bij verkenning, maar na de juniorenwedstrijd plots wel", grijnst ze.

"Ik viel en schoof door tegen een paaltje. Daarnaast stond ook mijn stuur scheef en kon ik niet meer schakelen. Ik ben voorzichtig naar de materiaalpost gereden, gewisseld en dan als allerlaatste weer vertrokken. En dan was het... aanschuiven, hé. Ik stond meermaals letterlijk in de file. Dan is het kwestie van rustig te blijven en je doelen bij te stellen."

En dat deed Denise uiteindelijk uitstekend. Met een paar snelste rondetijden snelde ze uiteindelijk nog naar een zevende plaats. "Ach, als je ziet van waar ik kom is dat een mooi resultaat, maar tezelfdertijd ook zuur. Stel dat ik mee was geweest in het begin..."

"Maar het hoort bij de cross, denk ik dan. Dit gevoel neem dit mee naar Oudenaarde, volgende week. Het wordt daar mijn eerste deelname ooit. In Beringen reed ik prima bergop en ik heb er nu al super veel zin in om kennis te maken met de Koppenberg. Dat wordt spannend. Tenminste, als ik hier niets aan overhoud. Maar het zal wel meevallen. Ik heb wat schaafwonden en ik zal morgen last hebben van stramme spieren hebben, maar dat ebt wel weg."

Uitslag Dames Elite en Jeugd:
1. Ceylin del Carmen Alvarado
2. Annemarie Worst