Laurens (18e) en Eli tonen onze kleuren op BK

Prettige verrassing op het Belgisch kampioenschap op de weg in Anzegem: tijdens een wedstrijd die sportief wat moeilijk in de planning paste, vier dagen voor de start van het crossseizoen, bewezen we toch onze vorm: Laurens Sweeck en Eli Iserbyt schoven mee in de aanval, en Laurens hield daar een fraaie 18e plek aan over.

Tussen een wegwedstrijd van bijna 240 kilometer en een uur lang sprintjes trekken in een veld zit er fysiologisch een flink verschil, en dus was het na een intensieve trainingsweek in het bos maar de vraag hoe onze renners dinsdag voor de dag zouden komen tijdens het weg-BK. Viel dat reuzengoed mee: na een kleine honderd kilometer koers schoven Laurens Sweeck en Eli Iserbyt mee in een kopgroep van 20. Beiden overleefden ondanks de marathonafstand erg lang, en dat leverde Laurens aan het eind dus nog de achttiende plek op.

“Of ik eraan gedacht heb of ik de dubbel kon doen en ook Belgisch kampioen op de weg kon worden? Heel even maar”, grijnsde onze Belgische veldritkampioen. “Ik was realistisch genoeg om te beseffen dat die kans niet groot was. Vooral die afstand is er voor ons zo dicht bij het veldritseizoen eigenlijk een beetje te veel aan. Daar hebben we de laatste tijd in onze trainingen zeker niet de nadruk op gelegd. In de voorbereiding op de cross heb ik vorige week alle bostrainingen meegedaan, en dat was zeker niet de makkelijkste weg naar dit BK.”

Uiteindelijk kraakte Laurens - onderweg ook nog het slachtoffer van een insectenbeet in de tong – pas halfweg de slotronde, toen voorin de strijd voor de Belgische titel helemaal was losgebarsten: “De voorlaatste ronde kreeg ik het al eens lastig op de Tiegemberg, maar toen kon ik me nog ‘herzetten’. Maar de laatste keer Tiegem was er te veel aan.” Hoe dan ook, een interessante waardemeter van de conditie van ‘de Lau’ was het wel: “Slecht zal die zeker niet zijn. Ook de Antwerp Port Epic was al goed.”

Onze andere renners (Eli, de broertjes Michael en Dieter Vanthourenhout, en kersvers prof Toon Vandebosch) haalden het einde van de bijzonder lange wedstrijd niet: zij fietsten wel een heel eind mee en zorgden zo voor een uitstekende trainingsprikkel met het oog op Lokeren, Kruibeke, en alles wat daarna volgt. Laura Verdonschot stond niet aan de start van het BK voor vrouwen.

(foto: Loetie Photography)