Laurens derde in Hamme, Eli blijft leider in X2O Trofee

De zesde manche van de X2O Trofee is gewonnen door Mathieu van der Poel, voor Wout van Aert. Laurens Sweeck ploeterde naar een fraaie derde plaats, voor Tom Pidcock. Eli Iserbyt werd zevende en blijft leider in het klassement.

Eli en Michael openden sterk op het modderige en op sommige plaatsen spekgladde parcours. In de openingsfase reed het duo helemaal voorin, samen met Van der Poel, Van Aert en de andere favorieten. En in de tweede ronde durfde Michael het zowaar aan om zelf de koers open te breken. Alleen wereldkampioen Van der Poel was bij machte hem te volgen. Intussen was Eli wat weggezakt en probeerde Laurens een en ander recht te zetten na een mindere openingsronde.

(Te) hoge foutenlast
Voorin begon Michael echter wat fouten te maken, waardoor hij na 20 minuten wedstrijd Van der Poel moest laten rijden. Het begin van een moeizame tweede koershelft. "Ik maakte echt te veel fouten vandaag", zuchtte Michael na afloop. "Jammer, want deze ondergrond ligt me en ik was goed gestart. Maar door die hoge foutenlast verloor ik eerst voeling met de kop van de koers, daarna geraakte ik ook moeilijk opnieuw in het goede ritme. Misschien was ik vandaag net niet fris genoeg na de intensieve trainingsarbeid van de voorbije week. Maar ik pak vooral het gevoel van de beginfase mee naar morgen en volgende week."

Ook Eli kende niet zijn beste dag. “Met die sterke start ben ik tevreden, met wat nadien kwam minder”, analyseerde hij. “Mijn modderstroken waren slecht, technisch was ik niet super. De voorbije twee weken heb ik natuurlijk amper op de crossfiets gezeten. Zowel in Hulst als op het BK gaf ik op. Los daarvan, ik mag niet te veel excuses zoeken om mezelf na deze cross een goed gevoel te schenken. Over deze zevende plaats ben ik ontgoocheld." Eli blijft wel ruim leider in de tussenstand van de X2O Trofee.

Laurens met goed gevoel
Van der Poel en Van Aert waren eens te meer outstanding, daarachter kregen we wel een fraai duel te zien voor de derde podiumplaats. Een duel tussen Tom Pidcock en Laurens, die de laatste weken steeds beter op dreef is. Laurens was knap opgerukt uit de achtergrond en klaarde de klus in de slotronde, mede dankzij een foutje van de Brit. Een podiumplaats die Laurens zichtbaar deugd deed.

"Na een slechte start, schoof ik best wel snel op. Dat gaf me vertrouwen voor de rest van de wedstrijd", vertelde Laurens. "Dat ik in aanmerking bleef komen voor het podium, gaf extra moed. Toen Pidcock een foutje maakte, kon ik er net langs. Toen heb ik niet meer getwijfeld. Hier kan ik mee verder richting Oostende, volgende week. Hopelijk fiets ik daar met een even goed gevoel rond."

Jelle Camps kwam jammer genoeg ten val en moest de wedstrijd vroegtijdig verlaten. Hij verdraaide zijn knieschijf. "Nu een week afwachten hoe het evalueert en als het niet betert moet er een scan genomen worden om een barst uit te sluiten", aldus Jelle. "Door de zwelling hebben ze het nu op een gewone foto gehouden."

Uitslag:
1. Mathieu van der Poel
2. Wout van Aert op 7"
3. Laurens Sweeck op 1'
7. Eli Iserbyt op 1'37"
8. Michael Vanthourenhout op 1'38"
20. Ryan Kamp op 4'21"
32. Witse Meeussen op 6'37"
DNF: Jelle Camps