Laurens en Michael racen naar 2 en 4 in Zolder

De kerstperiode raast aan hoge snelheid door. Op het autocircuit van Heusden-Zolder waren Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout onze beste renners van de dag in een tactische hogesnelheidsrace voor de Wereldbeker.

Zowel Laurens Sweeck als Michael Vanthourenhout maakten deel uit van een elitegroep die achter de rug van winnaar Mathieu van der Poel streed voor de overige podiumplekken. Michael toonde zich daarbij bijzonder bedrijvig, maar werd helaas net niet beloond met een podiumplek voor al dat kopwerk. Laurens pakte die top drie wel: zijn tweede plaats was zijn zevende al van dit seizoen. Opnieuw in een klassieker, zoals hij eerder onder meer al deed in Ruddervoorde, Koksijde en Zonhoven.

De beginfase verliep voor Laurens nochtans niet over rozen. “Mijn start was goed, maar de eerste bocht werd ik al wat weggezet. Ik verloor toen al heel wat plaatsen, maar dan stonden ze ook stil voor mij en moest ik in de eerste ronde al een gaatje dichten. Ik voelde me goed, maar dat zijn inspanningen die je moet proberen later in de wedstrijd te doen. Ik heb daarna mee geprobeerd om mijn deel te doen om het klassement van Michael te verdedigen. En op het einde ging het dan voor de podiumplaatsen.”

“Het was à bloc van de start tot de finish. En dat op een parcours dat me niet echt op het lijf geschreven is”, pufte Michael uit na een erg actieve wedstrijd in een videoreactie. “Laurens probeerde in de finale om me tweede te laten worden, maar ik was toen iets minder. Ik ben blij dat hij nog de tweede plaats kan nemen. We hadden vandaag afgesproken dat het doel was om de witte trui weer over te nemen. Dat is net niet gelukt, maar we hebben in ploeg wel een goeie wedstrijd gereden. Morgen wordt ook weer belangrijk. Ook weer een klassement te verdedigen.”

In de stand van de Wereldbeker wipt Michael over ploegmaat Eli Iserbyt, die zich in Zolder door een mindere dag beet. Michael is nu tweede, Eli derde. Onze winnaar van Iowa, Waterloo en Bern finishte als dertiende in de daguitslag, ploegmaats Jens Adams en Diether Sweeck volgden kortbij. Dieter Vanthourenhout finishte op de 22ste plaats. Geen ontevreden gezichten bij onze twee vrouwen na hun wedstrijd. Laura Verdonschot vervolledigde de top tien, Maud Kaptheijns (23e) zette na een stevige dip opnieuw een stapje vooruit.

Zorgen waren er wel wat voor onze belofte Ryan Kamp: hij kon zijn tweede plek in de Wereldbeker niet verdedigen door een aanrijding met een paaltje vroeg in de cross, waarbij hij een zwelling op de knie opliep. Jarno Bellens (negende) was onze beste belofte van de dag en stelde na afloop tevreden vast dat hij na ziekte stilaan weer zichzelf wordt. Toon Vandebosch, afgeremd door schoenproblemen, finishte net buiten de top tien.

Uitslagen Wereldbeker Heusden-Zolder:

Mannen-elite:
1. Mathieu van der Poel (Ned)
2. Laurens Sweeck op 6”
4. Michael Vanthourenhout 9”
13. Eli Iserbyt 1’03”
15. Jens Adams 1’15”
16. Diether Sweeck 1’34”
22. Dieter Vanthourenhout 2’36”
Opgave: Daan Soete

Vrouwen:
1. Lucinda Brand (Ned)