Laurens heerst ook in Lilse sneeuw, Eli blijft leider

Net als in het seizoensbegin is het ook in deze laatste crossmaand opnieuw al Pauwels Sauzen-Bingoal wat de klok slaat. Laurens Sweeck was daags na Middelkerke ook de beste in Lille, voor Michael Vanthourenhout en Corné van Kessel. Eli werd vierde en is steviger leider in de X2O Trofee.

Laurens dook als eerste het besneeuwde landschap van de Lilse Bergen in, ook Eli kleurde mee de beginfase. De leider in de X2O Trofee nam zelfs even over, maar naar het einde van de openingsronde was het opnieuw Laurens die de leiding nam. Ondertussen was ook Michael, iets minder snel gestart, goed opgeschoven.

Toen Laurens in de tweede ronde het tempo opdreef, had niemand een antwoord in huis. Wat volgde was een solo van vijftig minuten, waarbij zijn voorsprong stabiel rond de 20 seconden bleef. Na een uur mocht hij voor de tweede keer in evenveel dagen de handen in de lucht steken.

"Deze overwinningen verzachten de pijn een beetje", doelde hij achteraf nog eens op het verlies van zijn schoonvader. "Het waren zwaren dagen, maar ik hoop dat ik het nu kan afronden en dat ik volgende week opnieuw honderd procent ben. Dat de voorsprong niet hoger opliep, is omdat ik de risico's heb proberen beperken."

Achter Laurens duelleerden zowel Michael als Eli mee voor de resterende podiumplaatsen, samen met Corné van Kessel. Finaal was het Michael die tweede werd na een sterk laatste wedstrijdkwart. "Mijn start was niet zo goed. Ik moest wachten tot de eerste passage aan de finish om plaatsen goed te maken. Mijn fietswissel zorgde ervoor dat het beter liep. Ik ben blij dat ik nog kon meestrijden voor die tweede plaats."

In het klassement van de X2O Trofee doet Michael overigens een prima zaak. Met nog één wedstrijd voor de boeg, telt hij nog maar negen seconden achterstand op Toon Aerts in de strijd voor de tweede plaats. Eli blijft na zijn vierde plek van vandaag stevig leider. Zonder ongelukken mag onze Europese kampioen volgende week zijn tweede eindzege in evenveel seizoenen vieren. Zijn bonus op Aerts bedraagt ruim drie minuten.

Uitslag:
1. Laurens Sweeck
2. Michael Vanthourenhout op 9"
3. Corné van Kessel op 14"
4. Eli Iserbyt op 31"
11. Toon Vandebosch op 1'12"
22. Ryan Kamp op 3'22"
31. Witse Meeussen op 5'19"
Dnf: Anton Ferdinande (na val)

Foto's: ©Photopress.be