Laurens maatje te sterk in Ardooise kermiscross

Laurens Sweeck lijkt tijdens zijn stage op Mallorca prima gewerkt te hebben. Dat bewees hij in de donderdagveldrit van Ardooie, waar hij al na tien minuten wedstrijd komaf maakte met de verzamelde tegenstand. Goed voor zijn eerste zege van het seizoen.

Eerst het minder leuke nieuws. Michael Vanthourenhout moest ziek afmelden voor Ardooie. Niet alleen een domper voor de organisatoren, maar ook voor Michael zelf. "Verschrikkelijke maagpijn", vertelt hij. "Ik ben naar het Gentse UZ gegaan ter controle. Morgen moet ik terug voor een gastroscopie. Hopelijk valt het mee, maar ik ben momenteel wel twijfelachtig voor de Wereldbeker van Zonhoven."

Met Laurens Sweeck, Anton Ferdinande, Witse Meeussen, Pieter Pauwels en Lukas Vanderlinden stonden wel vijf andere pionnen van Pauwels Sauzen-Bingoal aan de start. En Laurens, gestart als topfavoriet, stak er met kop en schouders bovenuit. Na een voorzichtige start, sloot hij op het zware parcours snel aan voorin en in de tweede van zeven ronden vertrok hij voor een solo van drie kwartier.

"Ik merkte snel dat mijn tempo hoger lag dan dat van de anderen", vertelde hij achteraf. "Dat voelde wel goed, want ik liep de voorbije dagen wat te snotteren. Dan heb je toch een beetje twijfel. Maar dat bleek niet nodig. De laatste ronden heb ik geprobeerd mijn voorsprong vooral te consolideren, maar echt inhouden kan je op zo'n zware omloop ook niet. Dan sta je stil."

Laurens pakte zijn eerste seizoenszege na podiumplaatsen in Meulebeke en Bredene. Dit weekend hoopt hij de lijn door te trekken in Ruddervoorde en Zonhoven. "Ik heb de afgelopen dagen de kans gehad om het wat rustiger aan te doen, en in de weken daarvoor kon ik goed trainen. Andere renners die vanuit Amerika komen, hebben minder trainingsarbeid kunnen doen. Bovendien moeten ze een jetlag verwerken. Dat kan een impact hebben op de volgende crossen. Ik wil me zowel zaterdag als zondag tonen."

Ook knap in Ardooie: Witse Meeussen. Onze belofte ploeterde flink mee met de subtoppers en finishte zevende. Minder verging het Anton Ferdinande, die de wedstrijd niet beëindigde. Laura Verdonschot was onze enige vrouw in Ardooie, maar ook zij vond niet haar beste benen en moest vrede nemen met een 15de plaats.

Uitslagen Ardooie
Mannen:
1. Laurens Sweeck
2. David van der Poel op 36"
3. Mees Hendrikx op 46"
7. Witse Meeussen op 1'06"
27. Lukas Vanderlinden op op 5'44"
40. Pieter Pauwels op 1 ronde
DNF: Anton Ferdinande

Vrouwen:
1. Alicia Franck
2. Suzanne Verhoeven op 1'03"