Laurens pakt net naast leiderstrui op dag 1 BeMC

Laurens Sweeck is prima aan zijn zomerseizoen begonnen. Na een zestiende plek in onze openingskoers in Rotselaar stond hij donderdag aan de start van de Belgian Mountainbike Challenge BeMC, een vierdaagse internationale rittenkoers voor mountainbikers in de Ardennen. In de openingstijdrit over 21 kilometer werd ‘Lau’ meteen tweede.

Die BeMC mag dan niet de meest gemediatiseerde wielerwedstrijd van het seizoen zijn, het niveau ligt wel hoog: met Hans Becking en Wout Alleman kwamen er twee renners aan de start met ritoverwinningen in de Cape Epic op hun palmares, de ‘Tour de France van het mountainbiken’. Becking deed 24 seconden beter dan Laurens, goed voor de gele trui, seizoensrevelatie Alleman beet zowaar de tanden stuk op de tijd van Laurens.

“Ik wist niet goed wat te verwachten, toen ik naar hier kwam. Omdat er een paar goeie renners aan de start stonden die de laatste maanden wat hebben gepresteerd in het marathonwerk. Dit is een hoog niveau. Het is dus zeker goed meegevallen”, lachte Laurens. “Deze rit lag me het beste. Een uur vol, dat gaat meer richting cross. Ik denk dat we morgen meer gaan weten, na drie-vier uur wedstrijd.”

Door een enorme onweersbui kort voor zijn start, lag de omloop er voor Laurens en co lekker glad bij. “Plezant, al is het met die brede banden heel anders sturen dan met een crossfiets. Maar ik heb het goed overleefd. Ten opzichte van de echte mountainbikers moet dit me als crosser wel goed liggen.” Er resten nog drie etappes in de BeMC: twee van een 85-tal kilometer, en een slotetappe van 63 kilometer.