Lekke band houdt Laurens van podium in Essen

Mathieu van der Poel en Marianne Vos hebben de Ethias Cross in Essen gewonnen. Laurens Sweeck was op weg naar een knappe podiumplaats, tot een lekke band hem terugsloeg. Bij de dames kampte Laura Verdonschot nog met de naweeën van haar val in Namen.

Laurens nam een prima start in Essen. Hij dook als eerste het veld in en toen zich later een kopgroep van vier vormde, hield onze Belgische kampioen goed stand. Meer zelfs, samen met Quinten Hermans slaagde hij tot over half koers in om topfavoriet Mathieu van der Poel bij te houden.

Toen de wereldkampioen versnelde, moest ook Laurens passen, maar een podiumplaats leek hij niet meer uit handen te geven. Tot... een lekke band hem terugsloeg. Pidcock, die toen in vierde stelling reed, snelde hem voorbij en ook Toon Aerts kwam aansluiten.

Maar Laurens vocht terug, reed opnieuw weg van Aerts en kreeg in de slotronde alsnog zicht op het podium. Maar de sterke Brit slaagde er toch nog in hem af te houden. "Ik ga toch met een goed gevoel naar huis", vertelde hij na afloop. "Jammer van die lekke band op een slecht moment, net na het uitrijden van de materiaalpost. Maar ik heb wel het goede gevoel teruggevonden."

Beste belofte was eens te meer Ryan Kamp op een fraaie zevende plaats. Ook Toon Vandebosch, die nog wat competitieritme miste na knieproblemen, reed geen onaardige wedstrijd, net als de ook al heroptredende Witse Meeussen.

Rugpijn
Bij de dames was Laura onze enige vertegenwoordigster. Ze nam een prima start, klampte even aan bij een kopgroep van vijf, maar zakte dan toch weg. Uiteindelijk zou ze wel nog de top tien halen. Maar dat was vooral op karakter, bleek achteraf. Onze Limburgse kampte de hele wedstrijd met rugklachten, de naweeën van haar zware val in Namen, zondag laatstleden.

Uitslagen Essen:
Heren elite & U23
1. Mathieu van der Poel
2. Quinten Hermans op 11"
3. Tom Pidcock op 18"
4. Laurens Sweeck op 23"
7. Ryan Kamp op 1'58"
12. Toon Vandebosch op 2'55"
31. Witse Meeussen op 5'23"

Dames elite & U23
1. Marianne Vos
2. Perrine Clauzel op 6"