Materiaalpech slaat Fem uit koers voor nieuwe wereldtitel

Een nieuwe wereldtitel bij de belofte-vrouwen leek binnen handbereik, maar plots was ie toch zo ver weg voor onze Fem van Empel. Door materiaalpech na een foutje in de slotronde moet ze met brons terug naar Nederland.

Puck Pieterse en Shirin van Anrooij, de latere wereldkampioene en zilveren medailliste, beheersten het wedstrijdbeeld van het WK voor vrouwen onder de 23 jaar in het Amerikaanse Fayetteville. Maar onze titelverdedigster Fem van Empel, die controleerde vanop de tweede rij en dichtte vlot alle kloofjes. Samen met haar twee landgenotes begon ze aan de slotronde, waarin Fem haar snelle sprint als wapen kon uitspelen.

Maar tot die sprint met drie kwam het helaas niet. Fem maakte een foutje op een technisch hellinkje, waardoor ze ook met kettingproblemen af te rekenen kreeg. En dat zorgde ervoor dat ze definitief aansluiting bij haar landgenotes verloor. De voorsprong op de achtervolgsters was gelukkig zo groot dat Fem toch de derde podiumplek behield, al was dat maar een heel klein doekje voor het figuurlijke bloeden.

Logisch dus dat Fem na haar wedstrijd ontroostbaar was: “Dit is enorm balen. In de finale zette ik alles op de sprint. Maar dat je dan zo’n pech hebt, de ketting eraf … De tranen schieten in mijn ogen.”