Michael (4), Laurens (5) en Pim (9) in top-10 Dendermonde

Wout van Aert ploeterde naar winst in Dendermonde. Voor onze toppers zat er net geen podiumplaats in, maar met de topvijfplaatsen van Michael en Laurens en de knappe negende stek van Pim deden we het collectief verre van onaardig.

Op Van Aert stond geen maat. In de beginfase bood Mathieu van der Poel nog weerstand, maar uiteindelijk triomfeerde de Kempenaar na een lange solo met ruime voorsprong. Michael reed een prima wedstrijd en duelleerde tot diep in de finale met Toon Aerts voor de derde podiumplaats, maar in de slotfase was Aerts net dat tikkeltje sterker.

Laurens kende een moeilijke start, maar deelde zijn wedstrijd prima in en ook hij pakte op die manier een verdienstelijke topvijfplaats. Maar het meest in het oog springend resultaat kwam van Pim. Onze jonge Nederlander is aan een prima seizoen bezig, maar doet dat meestal in de schaduw van Ryan. In Dendermonde werden de rollen omgedraaid: terwijl Ryan een moeilijke dag kende, finishte Pim zowaar op plaats negen.

En ook onze drie andere beloften eindigden allemaal in de top vijventwintig, wat toch wel een stevige prestatie is tegen de absolute wereldtop. Ryan werd 20ste, Anton 22ste en Toon 25ste. Minpuntje, door de zege van Van Aert, die in de wereldbekerstand amper zeven punten achterstand telde, moest Michael na afloop zijn leiderstrui inleveren.

"Kon Aerts niet bijhouden"
"Ik voelde al snel dat het voor mij iets te veel lopen was", analyseerde Michael zijn prestatie. "In het groepje van Van Kessel en Hermans werd wel een goed tempo gereden (en gelopen) en ik zat daar wel relatief goed. Tot Toon Aerts erop en erover ging. Ik heb toen geprobeerd bij Toon te blijven, maar dat lukte echt niet. De laatste ronde kreeg ik het ook echt koud en was het vooral kwestie van zeker de finish te halen."

"Al bij al ben ik met die vierde plaats tevreden. Het parcours deed me denken aan het EK in Mlada Boleslav in mijn laatste beloftenjaar. Lastig, maar dat mag ook wel een keer. De omstandigheden zijn voor iedereen dezelfde, hé. En het weer heeft de organisatie uiteraard niet in de hand. Dat maakte het pas echt zwaar."

Later deze week blikken we ook nog uitgebreid terug met Pim op zijn eerste toptienplaats ooit in de Wereldbeker bij de profs.

Uitslag:
1. Wout van Aert
2. Mathieu van der Poel op 2'49"
3. Toon Aerts op 3'06"
4. Michael Vanthourenhout op 3'42"
5. Laurens Sweeck op 3'58"
9. Pim Ronhaar op 4'29"
20. Ryan Kamp op 7'51"
22. Anton Ferdinande op 8'22"
25. Toon Vandebosch op 9'

Foto's: ©Photopress.be