Michael bevestigt vorm met tweede plek in Gullegem

Hou op het Belgisch kampioenschap ook maar rekening met Michael Vanthourenhout. In Gullegem bevestigde onze ‘wittekop’ zijn prima vorm van de eindejaarsperiode met een tweede plaats.

West-Vlaamse crossen: het blijft een soort op zich. De Hexia Cyclocross van Gullegem hoort niet bij een klassement en moest het zonder een deel van de toppers stellen, maar toch was de publieke belangstelling én de sfeer enorm. Ook wij stuurden één van onze kopmannen: voormalig West-Vlaming Michael Vanthourenhout was maar wat blij dat hij zich kon laten zien tussen de menigte.

Michael maakte samen met Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Corné van Kessel de wedstrijd in een kopgroep van vier, maar moest passen toen de wereldkampioen zijn offensief inzette. Maar de strijd voor plek twee, daarin was hij duidelijk wel de beste, goed voor zijn zevende podiumplaats van het seizoen. Diether Sweeck, die er ook in slaagde een tijdje bij de kopgroep te hangen, finishte uiteindelijk als zesde, Yannick Peeters als twaalfde.

Michael had zo zijn redenen waarom hij er graag bij was: “Ik had vorig jaar op tv al gezien dat hier veel volk was. En vandaag merkte ik het twee uur voor de start ook al. Het is altijd leuk om in eigen streek te crossen. Hier in West-Vlaanderen leeft de cross altijd 'serieus'. Daarom wou ik vandaag zeker proberen om op het podium te staan, ook al wist ik dat het moeilijk zou worden. Mathieu, Wout en Corné zijn renners die al toonden dat ze goed zijn.”

“Maar ik had een redelijk goede dag, en denk wel dat we tot halfweg cross een mooie strijd gebracht hebben. Tot Mathieu één keer doortrok: ik probeerde nog even, maar heb me dan direct gefocust op de strijd voor de tweede plaats in de laatste ronde. Want morgen is het ook weer cross. Ik ben blij met het gevoel dat ik had. Dat kan enkel maar goed zijn richting volgende week. Ik begin op het goeie moment in vorm te geraken.”

Bij de vrouwen kon Jolien Verschueren tot plezier van zichzelf en haar fanclub de wedstrijd uitrijden. Een opsteker na wat sukkelen met ziekte.

Uitslag Gullegem:

Mannen-elite:
1. Mathieu van der Poel (Ned)
2. Michael Vanthourenhout op 17”
6. Diether Sweeck 1’49”
12. Yannick Peeters 3’11”

Vrouwen:
1. Ceylin Alvarado (Ned)
20. Jolien Verschueren 7’35”

(foto’s Photopress.be)