Michael stunt bijna in Benidorm, Eli en Leonie hebben zicht op eindwinst

Op zaterdag crossen en winnen in Zonnebeke, op zondag om 4u 's nachts opstaan, naar Spanje vliegen en er bijna de 'Grote Drie' komen kloppen: Michael Vanthourenhout heeft zondag in de wereldbekermanche van Benidorm gestunt, al moest hij uiteindelijk wel Wout van Aert voor zich dulden. Eli Iserbyt en Leonie Bentveld staan nog steeds op kop in het klassement, met nog één wedstrijd te gaan.

Het was een memorabele wedstrijd, zondag in Benidorm. Door de massa toeschouwers, het aangename weer, de uitzonderlijke gravelondergrond, de thrillers van wedstrijden, én onze uitstekende prestaties. Vooral voor onze mannen, want Michael Vanthourenhout en Eli Iserbyt bewezen allebei over uitstekende benen te beschikken. Eli zat de hele tijd goed voorin de koers, tot hij tot driemaal toe van fiets moest wisselen door materiaalpech. Michael maakte de omgekeerde beweging: hij kwam in het spoor van Tom Pidcock aansluiten bij het front.

Wat volgde was een razend spannende finale, waarin Michael uiteindelijk samen met Wout van Aert aan de leiding kwam. Van Aert bleek in de slotronde de sterkste, al ging hij op de laatste balkensectie in de fout en kwam Michael zo tóch nog vlakbij winst. Eli op zijn beurt eindigde op een haar van het podium: ondanks alle pech streed hij volop mee voor plek drie, maar uiteindelijk werd het plaats vier én een uitstekende zaak voor de Wereldbeker: met enkel nog de slotmanche in het Nederlandse Hoogerheide te gaan, heeft Eli een ruime voorsprong van 34 punten.

Ook Leonie Bentveld gaat als leidster naar de slotwedstrijd in Hoogerheide, in het klassement voor vrouwen onder de 23 jaar. Leonie eindigde tussen de eliterensters als twaalfde in Benidorm, kort na haar belangrijkste concurrenten voor eindwinst. Denise Betsema werd ver teruggeslagen door een val in de start en finishte als achttiende. Ook belofte Yorben Lauryssen had pech: hij reed lek op een heel slecht moment en werd pas 28ste.

Uitslagen Wereldbeker Benidorm (Spa)

Mannen:
1. Wout van Aert
2. Michael Vanthourenhout op 0’03”
3. Thibau Nys 0’07”
4. Eli Iserbyt

Vrouwen:
1. Fem van Empel (Ned)
2. Puck Pieterse (Ned) op 0’01”
3. Ceylin Alvarado (Ned) 0’16”
12. Leonie Bentveld (Ned) 2’49”
18. Denise Betsema (Ned) 3’33”