Michael verovert Europees brons op VAM-berg

Uiteraard hadden we op meer gehoopt, maar met de bronzen medaille van Michael Vanthourenhout stonden we toch nog op het podium van het Europees kampioenschap op de VAM-berg. Titelverdediger Eli Iserbyt gaf ondanks een absolute offday toch niet op.

Het EK hoog in het noorden van Nederland startte met een flinke domper voor Toon Vandebosch: door een flinke valpartij kort na de start mocht hij zijn ambities meteen op z’n buik schrijven. Eli Iserbyt en Laurens Sweeck verloren in het geharrewar door de tuimelperte ook terrein, maar toch knalde Eli snel weer naar voor, waar een kopgroep van vijf zich afscheurde. Daarbij ook een sterke Michael Vanthourenhout, en verder Quinten Hermans, Toon Aerts en Lars van der Haar.

Halfweg deed een aanval van Hermans de koers helemaal openbreken. De Limburger bleek net als de latere kampioen Lars van der Haar een maat te sterk voor ons, maar Michael fietste de rest van de wedstrijd in derde stelling, die hij verdedigde tot op de finishlijn bovenop de VAM-berg. Laurens keerde vanuit de achtergrond nog terug naar plek vijf, Toon naar plaats elf. Eli kende dan wel een fikse inzinking, maar opgeven, dat wilde de uittredende Europese kampioen niet. Hij finishte als twaalfde.

"Voor meer gekomen, maar toch blij"

Michael had dan wel van meer gedroomd, hij was toch blij met zijn medaille: “Ik was gekomen voor meer dan brons, maar uiteindelijk was dit vandaag wel het hoogst haalbare, denk ik. In het begin van de wedstrijd voelde ik me wel goed, maar het steile stuk van de klim richting aankomst lag me iets minder. Lang klimmen, dat blijkt voor mij iets moeilijker. Dat was de beslissende strook in het parcours, dus wist ik dat winnen erg moeilijk zou worden. Ik was blij dat ik nog voor podium mee kon doen."

Voor Eli werd het EK een afknapper. “Voor de wedstrijd was er nochtans niets aan de hand”, vertelde onze man in vorm na afloop. “Ik voelde me gisteren super. Vandaag voelde ik me ook niet ziek. Maar zodra de wedstrijd was gestart, merkte ik dat ik geen superbenen had. En in de vierde ronde werden mijn benen plots helemaal ‘afgesneden’. Het ging van kwaad naar erger, maar op een EK wilde ik wel niet zomaar opgeven.”

Hij moet dan wel zijn Europese truitje afstaan, maar toch is Eli al gemotiveerd voor zijn volgende crossen: “Op naar Niel en Tabor. Lars van der Haar is na zijn wedstrijd van vandaag trouwens een waardige opvolger. Hij heeft verdiend gewonnen, mijn felicitaties.” Iets wat Michael volop beaamt: “Lars is de verdiende winnaar. Als je ziet van waar hij komt ... Er viel vandaag niet veel aan hem te doen.”

Uitslag EK mannen (29 dlnrs):
1. Lars van der Haar
2. Quinten Hermans op 25"
3. Michael Vanthourenhout 54"
5. Laurens Sweeck 1'52"
11. Toon Vandebosch 3'33"
12. Eli Iserbyt 3'36"

Foto's: © Photopress