Michael vierde in Herentals. Mindere dag voor Eli en Laurens

Geen nieuwe podiumplaats voor onze profs in Herentals. Michael Vanthourenhout zag zijn sterke wedstrijd wel beloond met een vierde plek. Eli kampte met rugpijn en werd negende, Laurens gaf op.

Wout van Aert, Toon Aerts en Tom Pidcock namen de beste start en sloegen meteen een gaatje op de rest van het deelnemersveld. Toen de Belgische kampioen even later wat harder op de pedalen duwde, moest ook zijn kompanen uit het wiel.

Onze jongens hadden hun start gemist. Vooral Eli - kampend met een pijnlijke rug - verzeilde snel in verloren positie. Hij knokte zich in de tweede koershelft wel nog terug naar een toptienplaats, maar verloor toch kostbare tijd in het klassement van de X2O Trofee. Hij telt nu meer dan vier minuten achterstand op leider Aerts, wat onoverbrugbaar lijkt.

Michael en Laurens reden een poos samen in de achtervolging op Aerts en Pidcock, maar uiteindelijk verliet Laurens vroegtijdig de wedstrijd. Michael hield zijn inspanning wel knap vol en werd vierde, weliswaar op twee minuten van een indrukwekkende Van Aert.

"Tevreden? Ja en nee", vertelde Michael achteraf. "Ik was in het begin bang om het gat met die drie te snel te dichten. Ik vreesde dat ik mij zo opblazen. Achteraf gezien had ik dat misschien beter wel geprobeerd. Het tempo van Toon Aerts en Tom Pidcock had ik aangekund, denk ik."

"Nu moest ik achtervolgen. Dat kon ik een tijdlang samen met Laurens, maar die viel helaas stil. En alleen was daar geen beginnen meer aan. Er stond ook best wat wind die in het nadeel speelde. Anderzijds kwam ik vandaag een stuk beter dan vorige zondag in Hulst. Dat stemt me dan wel weer tevreden."

"Nu op naar het BK, zondag in Middelkerke. Al wordt dat ongetwijfeld iets voor Van Aert. Ongelooflijk straf hoe die hier rondfietste vandaag. Voor ons wordt het wellicht een BK met de tweede plaats als hoogst haalbare. Daar moeten we niet flauw over doen."

In de voorafgaande beloftenwedstrijd werd Witse 6de, Lukas 13de. Pieter gaf op. Er stonden 52 deelnemers aan de start. De zege ging naar Thibau Nys.

Uitslag Elite Herentals:
1. Wout van Aert
2. Tom Pidcock op 1'06"
3. Toon Aerts op 1'07"
4. Michael Vanthourenhout op 2'03"
9. Eli Iserbyt op 3'44"
DNF: Laurens Sweeck