Michael viert in Val di Sole, maar Fem en Eli crashen

De sneeuwcross in Val di Sole leverde ons een heel spectrum aan emoties op: een sterke Michael Vanthourenhout gleed naar zijn tweede wereldbekerzege van het seizoen, maar crashes noopten zowel Fem van Empel als Eli Iserbyt tot een opgave. Gelukkig lijkt de schade bij hen mee te vallen.

Michael Vanthourenhout klom vorig jaar al het podium van Val di Sole op, en kroonde zich dit seizoen helemaal tot ijskoning in de Italiaanse Alpen. Onze Europese kampioen ging al vroeg in de wedstrijd naar de leiding, gooide halfweg cross zijn laatste concurrent af, om uiteindelijk met ruime voorsprong te gaan winnen. Door de opgave van de gevallen Eli Iserbyt wipt Michael nu ook naar de tweede plaats in de wereldbekerstand.

Michael Vanthourenhout: “Het ging heel goed, vandaag. Het was vooral mijn bedoeling om zo weinig mogelijk fouten te maken. Al denk ik dat iedereen er wel één heeft gemaakt. De omstandigheden waren heel verraderlijk, en het werd ook iedere ronde gladder en gladder. Ik probeerde mijn eigen tempo te zoeken, en dat lag blijkbaar hoog genoeg. Heel mooi om opnieuw een wereldbekerwedstrijd te winnen. Het gaat heel goed momenteel, en daar hoop ik in de kerstperiode een mooi verlengstuk aan te breien.”

In de vrouwenwedstrijd belandde Fem van Empel na de euforie van vorig jaar deze keer in behoorlijk wat drama in Val di Sole: eerst veel oponthoud in de startronde, nadien bij de remonte richting de voorste regionen een zware valpartij en opgave. Twee opstekers: Fem blijft met ruime voorsprong aan de leiding in de Wereldbeker, en er was in de daguitslag een fraaie dertiende plek van Fleur Moors, daarmee op haar zeventiende voor het tweede wereldbekerweekend op rij de beste Belgische.

Het belangrijkste nieuws voor Fem en Eli: de eerste medische onderzoeken op de wedstrijdsite hebben gelukkig geen breuken bij hen aangetoond. Fem zal in Nederland bijkomend onderzoek ondergaan om ernstige blessures uit te sluiten. Of Eli ook bijkomende onderzoeken zal ondergaan, is vooralsnog niet beslist.

Uitslagen Wereldbeker Val di Sole (Ita):

Mannen:
1. Michael Vanthourenhout
2. Niels Vandeputte op 0:39
3. Kevin Kuhn (Zwi) 0:42
18. Witse Meeussen 4:10
Opgegeven: Eli Iserbyt & Lorenzo Masciarelli (Ita)

Vrouwen:
1. Puck Pieterse (Ned)
2. Ceylin Alvarado (Ned) op 0:44
3. Manon Bakker (Ned) 1:26
13. Fleur Moors 4:33