Michael werkt af voor sterk team in Meulebeke

Ook in de derde Belgische tv-cross van het seizoen, die in Meulebeke, viel niet naast Pauwels Sauzen - Bingoal te kijken. Michael Vanthourenhout zorgde voor de afwerking met winst bij de mannen, Eli Iserbyt, Fem van Empel en Denise Betsema eindigden eveneens op het podium.

Onze mannen verloren geen moment de controle op de razendsnelle omloop van Meulebeke. Michael Vanthourenhout en Eli Iserbyt reden zo goed als de hele tijd aan de leiding, ofwel één van de twee solo, ofwel met z’n tweetjes samen. Laurens Sweeck en Lars van der Haar bleken stevige concurrenten, maar uiteindelijk haalde Michael het solo. Eli en Ryan Kamp toonden zich onderweg uitstekende ploegmaats, maar eindigden ondanks hun afstoppingswerk nog als tweede en zesde. Belofte Witse Meeussen blonk na Beringen opnieuw uit tussen de profs, deze keer met een zevende plaats.

Ook onze vrouwen leken in Meulebeke de hele wedstrijd lang de controle te houden, maar uiteindelijk glipte een nieuwe overwinning toch tussen onze vingers door. In de sprint van een kopgroep van drie moest Fem van Empel na – opnieuw – een bijzonder actieve cross het hoofd buigen voor Europees kampioene Lucinda Brand. Denise Betsema, in extremis teruggekeerd in de kop van de koers, werd derde. Jongeren Leonie Bentveld en Fleurs Moors eindigden maar net buiten de top tien.

Michael Vanthourenhout: “Makkelijk was het eerlijk gezegd niet, vandaag. Ook al voelde ik me wel een beetje de sterkste man in de wedstrijd. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het was moeilijk om hier weg te rijden. Dus heb ik een beetje gewacht tot op het laatste moment, tot de twee laatste ronden, waarin ik alles op alles heb gezet. Ik denk dat ik en Eli het spelletje ook super gespeeld hebben, en de tegenstand zo een beetje hebben afgemat. Daardoor hebben we de overwinning weer naar ons toe kunnen trekken.”

Uitslagen Exact Cross Meulebeke

Mannen:
1. Michael Vanthourenhout
2. Eli Iserbyt op 0:15
3. Lars van der Haar (Ned) 0:16
6. Ryan Kamp (Ned) 1:10
7. Witse Meeussen 1:29
29. Lorenzo Masciarelli (Ita) 4:29
30. Yorben Lauryssen 4:52
38. Lukas Vanderlinden 6:18

Vrouwen:
1. Lucinda Brand (Ned)
2. Fem van Empel (Ned) z.t.
3. Denise Betsema (Ned)
11. Leonie Bentveld (Ned) 2:25