Mooie ereplaatsen voor Denise en Fem in Rucphen

Marianne Vos won de Wereldbeker in het Nederlandse Rucphen, voor Lucinda Brand en Denise Betsema. Fem van Empel was met haar vierde plaats de beste belofte.

Fem startte prima en schoof in de openingsfase vlotjes mee met Lucinda Brand, Puck Pieterse en Marianne Vos. Dit kwartet werd op korte afstand gevolgd door Annemarie Worst en Denise, die in Rucphen niet haar beste start kende.

"Op het eerst taludje moesten we van de fiets en het stropte helemaal. Dus moest ik van ver treugkomen", legde Denise na afloop uit. "Op zo'n snel rondje was dat best lastig. Daar heb ik een pak krachten verspeeld om terug voorin te geraken."

Maar het lukte wel. Denise kwam terug, in het gezelschap van Worst. Zo kregen we zes leiders voorin en het was snel duidelijk dat dit zestal zou strijden voor de overwinning.

In de finale nam Denise het initiatief. "Bewust. Ik wilde druk zetten. Iets proberen doen. Maar het was zo snel, er kwam niet meteen afscheiding. En naarmate de wedstrijd zijn einde naderde, vloeiden de krachten toch uit de benen."

Worst moest wel de rol lossen. En toen het voorin nog harder ging, konden Vos, Brand én Denise zich wel loswerken, maar tot een spurt met drie kwam het niet: in de laatste honderden meters van de wedstrijd moet ook Denise de rol lossen. Vos won het sprintje van Brand, onze Texelse trots werd fraai derde.

Een tiental seconden later knokte Fem zich naar plek vier, waarmee ze na afloop op het podium mocht als beste belofte. Laura werd - op iets minder dan drie minuten - 20ste, haar beste resultaat in een Wereldbeker dit seizoen.

Nog dit: door haar 4de plek nadert Fem in het WB-klassement tot op vijf puntjes van Puck Pieterse. Dat belooft nog een boeiend duel te worden in het eindklassement voor beloften.

Uitslag vrouwen Rucphen (58 dlnrs):
1. Marianne Vos
2. Lucinda Brand
3. Denise Betsema op 8"
4. Fem van Empel op 17"
20. Laura Verdonschot op 2'58"

Stand Wereldbeker na 10 van de 15 manches:
1. Lucinda Brand - 282 punten
2. Denise Betsema - 269