Namen: Michael 4° en leider in WB, Eli uitgeschakeld na pech

Mathieu van der Poel heeft na een bijzonder hoogstaande wedstrijd de Wereldbeker in Namen gewonnen, voor Wout van Aert, Tom Pidcock en een hele sterke Michael Vanthourenhout, die leider blijft in de Wereldbeker. Eli Iserbyt was dé pechvogel met kettingproblemen in de eerste honderden meters.

Wat een k*tdag voor Eli. Kettingproblemen bij de start zorgden ervoor dat hij als allerlaatste van de 65 deelnemers aan zijn wedstrijd kon beginnen. Na de obligatie fietswissel telde hij al meer dan twee minuten achterstand op de kop van de koers.

En dat was in eerste instantie Michael Vanthourenhout, die - net als Ryan Kamp trouwens - wel een prima start kende. Tom Pidcok nam daarna snel over, Michael en Wout van Aert nestelden zich in het wiel en even later maakte ook Mathieu van der Poel de aansluiting. Dit kwartet zou de rest van de Citadelcross kleuren.

Al was Tom Pidcock, de winnaar in Gavere vorige zondag, toch wel dé smaakmaker bij uitstek. Tot twee keer toe trok hij in de aanval. De eerste keer keerden zijn drie concurrenten terug, inclusief Michael. De tweede keer werd Pidcock pas diep in de finale teruggepakt, maar toen had Michael net moeten afhaken bij Van Aert en Van der Poel.

"Hoogst haalbare"
Al moet gezegd dat hij onderweg wat krachten had verspeeld na een lekke band. Maar onze wereldbekerleider was de eerste om toe te geven dat het resultaat wellicht niet anders zou zijn geweest. "Ik kwam daardoor op het einde inderdaad wat krachten te kort. Anderzijds, die vierde plaats was het hoogst haalbare hoor."

Dat het vooral aanklampen was, klonk het. "Ik heb nooit echt aanspraak kunnen maken op de overwinning. Van Pidcock zagen we in Gavere dat hij op zijn top zit. De kwaliteiten van Van Aert en Van der Poel kennen we. En die worden alleen maar sterker. Dan ben ik toch blij dat ik vijftig minuten met die mannen mee heb kunnen rijden. Dat ik leider blijf in de Wereldbeker is een mooie beloning."

Voorts alweer een pluim voor Ryan Kamp. Onze U23-wereldkampioen was op dit loodzware parcours eens te meer de beste belofte. Hij finishte zelfs nog net in de top tien. Ook Toon mag tevreden terugblikken op zijn wereldbekerdebuut bij de grote jongens, ondanks twee lekke tubes, net als Pim. Laurens bleef ook niet gespaard van pech en moest vrede nemen met een 19de plaats.

Uitslag Namen:
1. Mathieu van der Poel
2. Wout van Aert op 3"
3. Tom Pidcock op 11"
4. Michael Vanthourenhout op 1'07"
10. Ryan Kamp op 3'31"
18. Toon Vandebosch op 4'47"
19. Laurens Sweeck op 4'54"
31. Eli Iserbyt
37. Pim Ronhaar

Tussenstand Wereldbeker: (na 2 manches)
1. Michael Vanthourenhout  62 punten